Wie kent het woord 'pietjakken'?

Mijn moeder gebruikte dit woord, dus ik ken de betekenis.
Maar als ik het woord nu wel eens gebruik, merk ik dat ik verbaasd wordt aangekeken. Niemand weet wat het betekent.
Ik wil het antwoord nu niet geven, want ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die het woord kennen, en hoe ze het woord geleerd hebben.
Ik zal het je laten weten als dat zo is!

Nou jongens ik zal het maar zeggen: Als een kat bij je op schoot komt, of wanneer een kat een lekker slaapplekje heeft gevonden, gaat 'ie met z'n pootjes op en neer en trekt de nageltjes in en uit. Dat is pietjakken.
Ik kan het in geen woordenboek vinden, niemand die het weet dus ik blijf me afvragen hoe dit woord in onze familie zo'n normaal begrip is geworden...
Misschien dat iemand hier nog een antwoord op weet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als niemand het kan raden, geef dan even een hint, bijvoorbeeld welke regio hebben we het over?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een gewoon nederlands woord, en heeft met dierengedrag te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kanarie sarren of plagen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kanariepietjejakken dus ;)

Antwoorden (9)

In ons dialect kennen we batjakken en dat betekent op straat hangen. Dat lijkt het meest op jouw woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pietjakken lijkt mij dat je zegt dat het kind serieus moet worden, op moet houden met "spelen" met het gezag en nu moet gaan doen wat hem opgedragen is...

Puur gegokt, maar zo kreeg ik het binnen...

Toegevoegd op 20-06-2009 21:50:10
Een kanarie sarren, plagen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet wat ik geleerd heb, maar bedankt voor je reactie.
als iemand tegen mij zou zeggen: zit niet zo te pietjakken', dan denk ik: 'ja maar ik zit helemaal niet met mijn vinger in mijn neus'...
ik vind dat het in je neus peuteren betekent...
en als het dat nog niet betekent wil ik hier een petitie starten voor een nieuwe neven-betekenis van het woord pietjakken...

wie doet er mee?
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope, dat is niet de betekenis die ik geleerd heb. Maar ik vind hem wel orgineel! +1 voor jou, bwv orginaliteitsprijs!
Ik ken het woord niet, maar als ik zo een beetje rondneus op de diverse dialect websites, dan denk ik dat het betekent: "smeerlap" of "deugniet".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan geef die hint maar ;-) Zie mijn reactie op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is gebeurd, zie boven.
kattekwaad uithalen?

Toegevoegd op 21-06-2009 02:05:45
iemand in de oog prikken als een vogel? iemand de oog uitsteken ofzo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit welk taalgebied komt je moeder?

Mijn vader gebruikte het als mijn moeder of ik teveel en te hard met onze vingers masseerden.
Ik zie overeenkomst met wat jij beschrijft over het 'met nagels masseren' door een kat.

Maar in mijn familie worden termen vaker voor iets anders gebruikt dan de oorspronkelijke betekenis.
een jaar geleden
Mijn vader gebruikte dat woord als iets stuk was.
"Die is pietjakken", zei hij dan.
9 maanden geleden
Het is een verbastering van Pietjik, zoals de Javanen op Batavia de medische massage die oude vrouwelijke dokters daar toepasten op mensen met bijvoorbeeld reuma en gewrichtsklachten. Zij hadden hun handen eerst met klapperolie ingesmeerd en duwden, wreven en beklopten daarmee de romp en ledematen van de patiënt. Die voelde zich daarna verfrist, verjongd, minder stroef en aangenaam ontspannen.
. . .
*de massage noemden
Toegevoegd op 2 juli 2023 12:41: tekst
Amadea
9 maanden geleden