Hoe bereken je de vervalconstante en wat houd het in.

Ik moet de vervalsconstante uitrekenen, hoe moet dit? en mijn vraag is voornamelijk soms zie ik staan de vervalsconstante is 0,19 sec-1. hou dit dan in dat er 0,19 Bq per seconde vervalt of is dit een percentage?

@ mmm nee dat is de halveringstijd. Ik zoek de vervalconstante en wat het inhoud.

Ja ik weet dat het rap is, maar hoort bij de toets van vrijdag, SD sommen voor stralingscertificaat. Het hoort bij de vraag van de taak en kom er niet uit :( (weet niet of ik die hier zomaar mag posten)

10. Het radionuclide 226Ra heeft een halveringstijd van 1600 jaar. Een voor radiotherapie bestemde radiumnaald bevat een zout van dit radium, waarvan het gewicht aan radium 1 mg bedraagt.
a. Bereken de vervalconstante l van het 226Ra.

b. Bereken het aantal desintegraties per seconde van de bovengenoemde
radioactieve bron.
c. Bereken de hoeveelheid activiteit van deze bron in Bq.

(B en C direct bij gedaan voor de volledig heid.

A is nu 0.000433 Jaar^-1 (labda=ln2/Halveringstijd) maar nu weet ik nog niet wat het inhoud?

Ik weet al wat het is. Nl fractie van het aantal aanwezige radioactieve kernen dat per tijdseenheid vervalt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh sorry, dan weet ik 't niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...ik weet geeneens voor welk vak het is....scheikunden ? Natuurkunde ? Biologie ? Chinees ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vak is Stralingsdeskundigheid, en valt volgens mij in categorie natuurkunde.

Antwoorden (1)

Dan is de vervaltijd 0,19 seconden. Elke 0,19 seconden heeft de helft van 't materiaal zich gedeeld in kleinere deeltjes.

Toegevoegd op 17-06-2009 16:16:51
0,19 is trouwens erg rap. Daar wil je niet bij in de buurt staan - je lichaam wordt dan waarschijnlijk doorzeeft met gevaarlijke deeltjes (radioactiviteit).

Toegevoegd op 17-06-2009 16:17:27
Ipv vervaltijd bedoel ik halfwaardetijd.

Toegevoegd op 17-06-2009 16:18:53
0,19 Bq/sec? Staat dat in 't boek / bij je (huis)werkvraag? Wat staat er exact?