Na een bloedprik kreeg ik te horen dat mijn suikerhoogte op 9.5 is terwijl ik pas 22 jaar bent.. hoe kan ik dit voorkomen voordat het erger wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Antwoorden (6)

Ik weet niet wat et normaal is maar ik zou zeggen zorg dat je minder suiker eet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je in overleg moet met je huisarts dat is de aangewezen persoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan zijn dat je diabeet bent. Kan zijn dat je te zoet hebt gegeten en is de test invalide
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je dat het beste met je huisarts/specialist kan bespreken.
Maar in ieder geval gezond gaan eten (als daar nog wat aan verbeterd kan worden). Vooral weinig koolhydraten en vetten. En dan maar hopen dat je geen diabetes aan het ontwikkelen bent.
Mijn vader kreeg het op zijn 30ste en heeft het nu dus al 40 jaar. Er wordt vaak nogal luchtig over gedaan maar het is niet fijn hoor.
Dus vraag de huisarts de oren van zijn/haar hoofd en laat je niet met een kluitje in het riet sturen.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, diabetes is een rotziekte die je absoluut niet moet bagatelliseren. Er wordt voorspeld dat meer dan de helft van de Amerikanen diabetes hebben over 10 jaar. Onvoorstelbaar... +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader is jarenlang niet of nauwelijks in te stellen geweest. Heeft nu, door de diabetes, allerlei narigheid gekregen. Regelmatig open benen, gevoelloze voeten, oogbloedingen en daardoor sterk verminderd zicht, hartfalen en ga zo maar door. Ik beschouw diabetes echt als een ramp hoor. Word er nu ook jaarlijks op getest omdat type 2 erfelijk kan zijn.
Na 1 meting hoef je niet gelijk bang te zijn de normale waarden voor jouw leeftijd liggen tussen 4 en 7 heb jij echter voor de pril met iets gegeten wat behoorlijk wat koolhydraten bevat dan kan dit wat hoger liggen.
Op je koolhydraten letten is natuurlijk nooit verkeerd maar zorg dat je goed geïnformeerd bent voordat je hiermee begint.want het is niet zo simpel als het lijkt door gewoon geen suiker meer te eten een bruine boterham met pindakaas is al 18 koolhydraten.
Voor meer informatie zou ik je een afspraak met een dieetiste aanraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén zo'n prik zegt zo goed als niets, zeker als je verder geen gezondheidsklachten hebt. Als je kort daarvoor gegeten hebt, zeker veel snelle koolhydraten, dan kan je bloedsuikerniveau makkelijk even doorschieten.

Heb je wel gezondheidsklachten, overgewicht, hoge bloeddruk, veel dorst etc. dan moet je die met je huisarts bespreken die je dan hoogstwaarschijnlijk naar het lab stuurt om niet alleen je bloedsuiker maar ook een aantal andere dingen na te laten kijken.