Wanneer gebruik je "de" of "het" voor een woord?

Omdat Nederlands niet mijn native tongue is maak ik steeds fouten met lidwoorden, ik weet dat "de" gebruikt moet worden in meervoud en "het" bij verkleinwoorden (tje) maar ik vroeg me af of er meerdere trucs zijn om de juiste lidwoord te gebruiken voor een zelfstandig naamwoord, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
28.6K

Het beste antwoord

Lidwoord, de of het?

Wanneer schrijf je het lidwoord de?

voor een meervoud
• de appels, de jassen

voor een beroep
• de bakker, de schilder

voor groenten, fruit, bomen en planten
• de bloemkool, de citroen, de eik

namen van bergen en rivieren
• de Etna, de Maas

vrouwelijke woorden op -ing, -ie,- ij, -heid, -teit,-a, -nis, -st, -schap, -de, -te
• de samenleving, de spatie, de vrijheid, de kwaliteit, de agenda, de kennis, de winst

Wanneer schrijf je het lidwoord het?

voor een verkleinwoord
• het kindje

woorden met twee lettergrepen die beginnen met be-, ge-, ver-, ont-
• het begrip, het gedrag, het verlies, het ontzag

namen van talen
• het Russisch

namen van metalen
• het ijzer, het koper

woorden die eindigen op -isme, -ment
• het Boeddhisme, het moment

zelfstandige naamwoorden die afgeleid zijn van een werkwoord
• het slapen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen dank.

Andere antwoorden (2)

Dat zijn lidwoorden je zult gewoon kijken of het goed klinkt lidwoorden zijn de het een
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meerdere manieren zijn er niet..