Wat is Pi ?

Ik weet wat pi is een getal van 3,1415etc maar waar komt nu eigenlijk vandaan en hoe is het bedacht? Dat zou ik graag willen weten
Danku alvast

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (4)

Komt uit een boek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Griekse wiskundige Archimedes (Άρχιμήδης, 287 – 212 v.Chr.) was de eerste die het probleem wiskundig aanpakte, daarom werd pi soms constante van Archimedes genoemd. Hij redeneerde aldus: de omtrek van een ingeschreven regelmatige n-hoek is altijd kleiner dan de omtrek van de cirkel, terwijl de omtrek van een omgeschreven n-hoek altijd groter is. Hoe groter n genomen wordt, des te nauwkeuriger zijn zowel een onder- als een bovengrens voor de omtrek van de cirkel, π dus, bekend. Archimedes begon met 6-hoeken, maar berekende uiteindelijk de omtrek van in- en omgeschreven 96-hoeken. Zo vond Archimedes dat π moest zitten tussen 223/71 en 22/7. Met het voor berekeningen zeer onhandige Griekse getalsysteem is dat een heel nauwkeurig resultaat. Het gemiddelde van die twee kon als redelijke schatting genomen, decimaal geschreven is dat 3,141851...
In de eeuwen daarna werd π ook berekend in India en China. Rond 265 gebruikte ook de Chinese wiskundige Liu Hui veelhoeken om π te berekenen. Hij nam een 3072-veelhoek en kwam, in decimale notatie, tot 3,1415894...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het getal π is het getal dat we krijgen wanneer we de omtrek van een cirkel delen door de diameter van die cirkel. De diameter van een cirkel is makkelijk te meten met een liniaal, in tegenstelling tot de omtrek, omdat die niet recht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men neemt een vierkant. Teken in dat vierkant een cirkel die er precies in past. Alles buiten de cirkel vertegenwoordigd het getal PI. Of ik haal 2 dingen door elkaar. Ik kom net uit de nacht en moet gaan slapen ;-) truste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of andersom. ;-)