ik wil een stichting opzetten waar begin ik ?

ik wil een stichting opzetten een stichting voor ouders waarvan het kindje is gestorven voor de wettelijke termijn van 24 weken omdat deze ouders echt nergens terecht kunnen wie weet hoe je deze kan oprichten en eventuele sponsors kan vinden ons dochtertje is met 30 weken zwangerschap geboren en is toen weggegooid met het ziekenhuisafval het ziekenhuis had daarvan voor de wet aangifte moetten doen van overlijden dit is helaas niet gebeurt ter ere van mijn dochtertje en omdat ik weet dat ouders het moeilijk hebben met verwerken wil ik deze stichting opzetten in de naam van mijn dochter shaira er is al een andere stichting maar ik heb dus een speciale doelgroep voor ouders van kindertjes die geboren worden onder de 24 weken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mijn post niet meer langer maken, maar in plaats van een stichting zou je ook kunnen overwegen een vereniging op te richten ; de leden betalen dan contributie, maar juridisch zit het allemaal wat makkelijker in elkaar. http://www.ondernemeneninternet.nl/vereniging.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké ik zal beginnen eens wat duidelijker te zijn in je vraag stelling. Ook in navolging op jouw eerdere vraag over het verjaren van zaken. Je kindje is dus niet vermoord/dood door schuld etc. Ik zal ook eens beginnen met punten en hoofdletters.

Het beste antwoord

Begin met een blog te openen op internet en schrijf daar alles wat je kwijt wil hierover. Informeer iedereen die je kent dat deze blog bestaat. Als dit vleugels krijgt en mensen pakken het op dan zou je tweede vraag kunnen zijn om een stichting hiervoor op te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Naar de kamer van koophandel de stichting registreren
je bank rekening nummer vermelden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder de 24 weken spreken we eigenlijk niet van 'geboren worden' maar van een miskraam, en hoe verschrikkelijk dat leed ook is, je moet het een plaatsje geven en zien te verwerken. Tegenwoordig wordt er ook aan ongeboren kinderen al veel meer waarde gehecht dan vroeger zelfs aan pasgeborenen, en is het verliezen van kinderen een groter taboe en meer beladen geworden. Ik ben wel eens bij de 'begrafenis' (symbolisch) van een kindje van 17 weken geweest.

Hoe je zoiets verwerkt is natuurlijk heel persoonlijk, een riueel, een kaarsje opsteken, een bijeenkomst....steeds meer mensen willen uiting geven aan ook dat verdriet.

Een stichting zou dus misschien niet eens zo gek zijn, een plek waar mensen terecht kunnen voor vragen en ideeën rondom zo'n afscheid, hun verhaal kwijt kunnen bij een ervaringsdeskundige, advies over hoe ze het ongeboren kind een plaatsje in hun leven kunnen geven....

Als je een stichting wilt oprichten, moet je allereerst een doelstelling hebben. Dan moet je op zoek naar lotgenoten (internet is een prima middel) die je kunnen helpen een 'programma' op te zetten (want een stichting moet wel iets bieden, niet er alleen maar zijn), en bedenken welke dingen je wilt doen en wat doe moeten kosten. Bijeenkomsten , een nieuwsbrief uitgeven, eenwebsite bouwen etc.

Het allerbelangrijkste is dat ze ZELF je verdriet heel goed verwerkt hebt en ook van veel mensen om je heen weet hoe zij het verwerkt hebben, want je moet wel anderen kunnen helpen en niet voortdurend geconfronteerd worden met je ellende en verdriet.

Sponsors kun je vinden op ieder mogelijk gebied waar je je deelactiviteiten op richt ; een drukkerij voor het drukken van gedenkkaartjes, een naaiatelier voor het naaien van piepkleine kleertjes, een fotograaf voor het maken van die ene foto, enzovoort. Natuurlijk moet je dan ook een orgaan uitgeven waarin advertenties voor deze sponsort opgenomen kunnen worden.

Dan moet je natuurlijk juridisch advies inwinnen, want het oprichten van een stichting kun je niet zomaar, er zitten veel voorwaarden aan en het kost een berg geld. Onderstaande link geeft je de technische adviezen.

En bedenk heelgoed waar je aan begint : een stichting richt je niet op voor even maar 'voor het leven'.

Toegevoegd op 12-06-2009 07:53:23
p.s. soms kan het ook eenvoudiger zijn om een nieuwe tak op te richten binnen een bestaande stichting, bijvoorbeeld de VOOK of de VOC.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je opent een bankrekening voor de stichting.
Je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel.
Je zoekt je bestuur bij elkaar. Secretaris, Penningmeester en Voorzitter...

En hierna kun je kijken, of dat je sponsoren en/of eventuele leden kunt werven die dan contributie betalen. Sinds een jaar of 10 is het een trent dat een vereniging word ondergebracht in een gelijknamige stichting...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je begint bij jezelf... Heel goed weten wat je wil en heel goed afbakenen wat wel en wat niet erbij moet...
Dat is de bulk van het werk... En als je daar mee klaar bent dan kun je de materiële zaken afhandelen...
Eigenlijk is het net als een kind, het meeste werk is in de eerste negen maanden en daarna wijst het zichzelf op materieel gebied... Dan is het meegaan met de stroom en nieuwe ontwikkelingen...

Succes met je kind oh ik bedoel stichting...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 voor je regeltje: "succes met je kind oh ik bedoel stichting…" Dat is bepaald niet wat ze in het Engels een 'honest mistake' zouden noemen.
Informeer even bij de Vook: vereniging ouders van een overleden kind; ik ben daar jaren bij aangesloten geweest en iedereen kan daar terecht, ook al was je kindje nog niet geboren,cq volgroeid. Er is daar geen "zoveel weken"grens..
Daarnaast bestaat ook de Stichting lieve Engeltjes, die doen het zelfde maar dan enkel gericht op baby'tjes en ongeborenen..

Succes en toi..toi..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vóór je ook maar iets onderneemt moet je eerst naar de notaris om de statuten van de stichting op schrift te laten stellen.
Mét de statuten ga je naar de KvK en naar de belastingdienst.