Vraag van de kinderen: Hebben ze in Belgie ook luchtalarm en wordt deze ook elke eerste maandag van de maand getest?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.8K

Het beste antwoord

Ja, ook in België zijn sirenes die getest worden. Niet elke maand, maar om de drie maanden - dus vier keer per jaar. Op de eerste donderdag van elk trimester worden de sirenes getest tijdens een proefalarm. Het testen vindt plaats tussen 08.45 en 10.15 uur. De test is bedoeld om in geval van nood de bevolking te waarschuwen voor nucleair, biologisch en chemisch gevaar. De werking van de sirenes wordt herhaalde keren getest. Na ieder signaal wordt via de aanwezige luidsprekers de tekst ‘proefsignaal’ uitgesproken.
Ook worden dagelijks twee stille testen uitgevoerd, die niet hoorbaar zijn voor het menselijke gehoor.

Toegevoegd na 3 minuten:
De tijden zijn veranderd, het is nu tussen 11.45 en 13.15 uur, elke eerste donderdag van de maanden januari, april, juli en oktober.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja zo ver ik weet wel, stond een keer vast in de fille van een of ander dorp. en ik stond vlak naast de mast die op de 1e maandag om 12 uur een hoop lawaai begon te maken....dus ja of het was toeval of....:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Belgie wordt elke eerste donderdag van de maand het luchtalarm getest.