Wie ziet er ook 'pixels' in een effen gekleurd vlak?

Ik heb het constant, vooral 's nachts zie ik miljoenen miniscuul kleine gekleurde pixels (groen, rood, blauw en wit) in m'n zicht, beetje gelijk een oude kleurenTV van heel dichtbij maar dan veel chaotischer door mekaar lopend... Soms frustrerend omdat ik 's nachts in de niet goed kan zien of iets stil staat of beweegt. Wanneer ik overdag naar een wit blad, muur of helder blauwe hemel kijk, zie ik de levende pixels ook maar dan vooral in zwart wit met geel tussen. Kom ik uit de douche of bad, zie ik soms een tiental rondzwevende bolletjes op m'n netvlies. Ze zien eruit als sterretjes van 1 mm doorsnee, met een fel blitsgroen laagje rond. Rondom alle levende organismen zie ik een laagje in een lichte varierende kleur, vooral indien ze zich bevinden voor een heldere legale achtergrond. Voor de (ex)-junks of antidrugspromoters onder ons : Ik heb niets gebruikt om dit hier neer te schrijven. Dit heb ik al als sind m'n eerste bewustzijn als kind en heb er mee leren leven. Volgens m'n huiarts komt het door de lichtinval op m'n netvlies, dit bestaat uit miljoenen kleine kegeltjes. Was een hele geruststelling. Het heeft geen rechtstreekse invloed op m'n dagelijks functioneren, maar het biedt me wel elke dag opnieuw genoeg entertainment als ik ergens zit te wachten of niet direct in slaap geraak...
Wil graag weten of er nog iemand is die dit heeft?

Toegevoegd na 19 minuten:
achter de bekende 'vallende kronkeltjes / haartjes' zie ik miljoenen gekleurde pixeltjes op m'n netvlies....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt net of je aura's kan zien...

Het beste antwoord

Je noemt hier meerdere bekende visuele effecten.

--

De pixels die je 's nachts ziet, zijn een gevolg van de enorme versterking die je lichtgevoelige cellen kunnen bereiken. Zelfs één enkel foton kunnen ze zien. Vooral wanneer er weinig licht is, komt er (per lichtgevoelige cel) slechts af en toe een foton binnen. Vanwege de hoge versterking zie je dan, alleen op die ene cel, even een rood/groen/blauw/wit stipje.

Iedereen ziet dit, alleen de meeste mensen hebben het niet in de gaten.

Onderstaande foto geeft een goede indruk van wat je ziet (deze foto is met een ruisende digitale camera gemaakt, maar dat maakt niet uit - het oog werkt op dit punt net zo).

--

De waas die je bij fel tegenlicht rond voorwerpen (en mensen/dieren/planten) ziet, is afkomstig van de saccadische bewegingen van je ogen. Dat zijn kleine heen-en-weer-bewegingen die volautomatisch gebeuren.

Staat er een donker voorwerp tegen een felle achtergrond, dan zijn de lichtgevoelige cellen die normaal gesproken het donkere voorwerp zien, ingesteld op weinig licht. Door de saccadische bewegingen worden die cellen regelmatig net náást het donkere voorwerp gericht, op de felle achtergrond. Daardoor worden ze overbelicht. Jij ziet dat als een "gloed" rond het voorwerp.

--

De bolletjes die je ziet, bestaan in twee soorten. De eerste soort zijn vrij grote, grijzige bollen of slierten die je met je oogbewegingen een beetje kunt sturen. Dat zijn de mouches volantes, ook wel floaters genoemd. Het zijn celresten die in het glasvocht in je oog zweven.

De tweede soort zijn miniscule witte stipjes die verschijnen, even een stukje kringelen, en verdwijnen. Je ziet ze het beste als je naar een heldere blauwe lucht kijkt; met wat oefening lukt het ook met een goed verlicht stuk wit papier. Dit is Scheerers fenomeen, ook wel het blue field entoptic phenomenon genoemd. Het zijn de witte bloedcellen die zich door de haarvaten van je netvlies bewegen; ze laten licht door (de witte stipjes) dat normaal gesproken wordt geblokkeerd door de rode bloedcellen.

--

Ik ken al deze effecten uit eigen waarneming, en ik kan ze oproepen wanneer ik wil - hoewel die gekleurde pixels eigenlijk alleen in het donker goed lukken. Hoe dan ook, alle effecten zijn normaal en bij iedereen aanwezig, hoewel veel mensen op deze punten "ziende blind" zijn.

Ik denk dat je met de termen die ik hier heb genoemd, een vruchtbare zoektocht op Internet kunt starten om meer informatie te vinden. Veel plezier!
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

haha dat is normaal als je heel veel tv kijkt en computert.

Als het computeren voor je werk is dan moet je bijvoorbeeld proberen in het weekend of s avonds zo min mogelijk te computeren/tv kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het soms een beetje als ik met mijn ogen een beetje draai. als ik probeer te staren zie ik ook die rondzevende bolletjes al zie ik ze ook langwerpig ertussen als ik me er bewust naar kijk gaan ze naar beneden en raken ze uit het zicht.

Ben nog nooit voor zoiets naar dokter geweest is ook niets ernstigs.

in afrika kan je wormen in je ogen krijgen die in je netvlies leven. Smerig gewoon. maar goed dat is een ander onderwerp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd, je bent volkomen normaal!

Je huisarts heeft helemaal gelijk over de kegeltjes. En de rondzwevende bolletjes en sliertjes zijn celresten die in je oogvocht rondzweven. Heel normaal en soms erg vermakelijk. Zie link.

Heb je het daar echt nog nooit met iemand over gehad? Iedereen ziet dit!

Als je een waas ziet rond alle levende organismen is het wel tijd om de oogarts eens te laten kijken of je niet toevallig een kleine min-afwijking hebt. Ik heb als kind ook wel een tijdje gedacht dat ik aura's zag, voordat ik 'n brilletje kreeg. (Ik zie 'n grooooot licht, ken je die reclame?).