Waarom werd er vroeger zilverpapier gespaard?

Wat gebeurde er met het zilverpapier? Moest het gespaard worden omdat het ergens voor nodig was of was het gewoon kostbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
17.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede vraag.

Het beste antwoord

Er werd vroeger van alles gespaard wat geld op kon brengen, dus ook zilverpapier, de aluminum capsules van de glazen melkflessen. Waarschijnlijk werden er stoffen uit het zilverpapier gerecycled. Het scheen geld op te brengen en dat zou gaan naar de "missie" (zendelingenwerk), oftewel de arme kindertjes in de derdewereld die met de goede gaven ook een portie Christendom eroverheen kregen.

Ik heb nog even nagegoogled en het gebruik zou in de jaren 50 zijn verdwenen. Momenteel sparen een hoop kerkelijke instellingen airmiles voor de zending.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Collectieve oplichting... Er werd verteld dat het kostbaar was, dat aluminium, en dat het voor de missie was, de arme kindertjes...

Maar het was collectieve oplichting...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zilverpapier kon worden gerecycled. In het zilverpapier zat vroeger stanniool, een zeer dun gewalst tin. En dat bracht geld op.
Het geld wat dat vervolgens opbracht ging ten bate van de afrikaanse kindertjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorzover jou bekend, kan het tegenwoordig dan niet meer gerecycled worden, ik bedoel het kan natuurlijk altijd, maar is het misschien economisch niet meer haalbaar of zo? Afgezien van het tin lijkt het me dat het een redelijk gemakkelijke bron is om de metalen terug te winnen en te hergebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig is dit vrijwel geheel vervangen door het aanmerkelijk goedkopere aluminiumfolie. De naam is dus een verwijzing...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, ik weet er niet zo heel veel van, maar aluminium winnen uit bauxiet kost enorm veel energie volgens mij, zou het dan niet juist de moeite lonen om, bijvoorbeeld bij supermarkten, dorpshuizen of iets dergelijks, inzamelbakken neer te zetten voor aluminiumfolie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je afvragen of aluminiumfolie re-cyclen kostentechnisch rendabel is..
Ik weet dit zo even niet
Het zilverpapier, waarin vooral chocoladerepen en bonbons zaten verpakt, werd gerecycled. In het zilverpapier zat vroeger stanniool, een zeer dun gewalst tin. En dat bracht geld op. Het ging niet om grote bedragen, maar ’enige waarde’ had het wel en in die tijd hielpen alle beetjes. De zilveren kleur had volgens sommigen ook een ’symbolische waarde’. Ook de doppen van melkflessen werden ingeleverd.

Het inzamelen van zilverpapier stamt uit het begin van de 20ste eeuw. In de jaren vóór de oorlog gebeurde het op grote schaal. Toen waren er ook overal op de wereld missionarissen aan het werk. Eind jaren vijftig is het gebruik verdwenen.