Wat moet je doen als je ziet dat iemand op straat wordt aangevallen en die aanvaller heeft een wapen?

Toegevoegd na 46 seconden:
En ik wil het liefst wel helpen want ik ben een goed persoon. :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Het beste antwoord

Wat WTP schrijft over afstand is cruciaal, zelfs al jij of het aanvankelijke slachtoffer al eens geraakt zou zijn door een kogel (er even vanuitgaande dat je een vuurwapen bedoelt) dan zijn jullie kansen positiever als je zorgt dat de afstand tussen doel en schutter vergroot wordt.

Is het een overval dan is het slachtoffer beter af om mee te werken, dan blijft het vaak bij een dreiging met geweld.

Is het geweld persoonlijk gemotiveerd, bijvoorbeeld een aanslag, of een persoon die in het wilde weg om zich heen staat te schieten dan is er een probleem. Dan dient het slachtoffer zich zo snel mogelijk te verplaatsen (als daar nog een kans toe is) en zoveel mogelijk afstand te creëren.

Bij beide vormen van geweld (persoonlijk en niet persoonlijk) is het als omstander niet verstandig om na het bellen van 112 rond te blijven hangen, filmen en fotograferen stelt je onnodig bloot aan risico's, omdat je daarmee de kans vergroot dat je zelf het volgende slachtoffer bent.

Dus:

- Roep het slachtoffer zo mogelijk goed advies toe (en wat goed advies is hangt van de situatie af).
- Onthoudt wat je ziet.
- Zoek een veilige plek, bel pas dan met 112, ga er niet vanuit dat iemand anders wel gebeld zal hebben.
- Verwijder je nadien (of tijdens het bellen) behoorlijk van de lokatie, de meeste schutters zijn inderdaad slecht, maar je wilt niet (tot op honderden meters) slachtoffer worden van een verdwaalde kogel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

112 bellen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Daar help je ook goed mee, want alle hulpdiensten komen gelijk in actie.

Toegevoegd na 3 minuten:
En ik neem aan dat je niet tegen een verdwaalde kogel of iets aan wilt lopen, dus kun je maar beter dekking zoeken.
En goed opletten wat er gebeurd, zodat je later nog een waardevolle getuige kunt zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Na het 112 bellen zou je ook nog foto/film opnamen kunnen maken van wat er gebeurd, en een mogelijk slachtoffer bij staan met eerste hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Politie bellen! Foto.s maken of filmpje. Mensen evt om je heen verzamelen om te helpen. Maar zeker niet alleen op de persoon afstappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
112 bellen als dat kan en als er meer mensen zijn kun je ook gaan gillen; samen gillen blijkt heel effectief om daders te doen afdruipen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Je moet wel op enige afstand blijven en omstanders aansporen om mee te gillen.
Als er eenmaal flink wordt gegild gaan omwonenden vaak ook mee gillen vanuit een slaapkamerraam o.i.d.
Als dat het geval is neemt de agressor echt meteen de benen.
Tegen zoveel publieke afkeuring blijkt geen mens opgewassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je bewijs hebt (film, foto's) en idd dan 112 bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een ernstige dreiging is : tegen het slachtoffer roepen dat hij/zij moet gaan lopen. Het is gebleken dat ongeoefenden zeer slechte schutters zijn : 9 van de 10 schotten missen doel (ook vanaf een afstand van slechts enkele meters)! Gaan lopen geeft de beste overlevingskans voor een slachtoffer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt wilt helpen, het beste wat je kunt doen is bellen om hulp, maar uit het oog van de schutter.

DOOR UIT HET ZICHT TE BLIJVEN, Zo kan je hem niet nog meer (psychologisch) beinvloeden om te trekker over te halen, verder GEEN PANIEK ZAAIEN!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deo in z'n oog spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu ik niet voor zo'n voorval sta, zou ik zeggen de dader besluipen.. K.O. slaan en 112 bellen en het slachtoffer helpen...
Maar als ik daadwerkelijk voor zo'n situatie zou komen te staan, zou ik door lopen en meteen 112 bellen..
Tegenwoordig weet je maar nooit...
Voor je het weet lig je zelf gestrekt en kun je niets meer navertellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgend de overheid moet je als eerst 112bellen, ten tweede bij de slachtoffer blijven ten derde, foto's maken van de verdachte en ten vierde, je melden als getuige bij de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is geen passend antwoord voor. Beginnen met 112. Blijf rustig. Raak niet in paniek. Probeer de situatie kort maar krachtig te formuleren. Probeer alvast een signalement van de gewapende vrouw (of man) door te geven. Let op kleding, haar(dracht), schoeisel. Geef de exacte locatie door. Na je telefoongesprek kijk je wat je verder kunt doen. Ik ben zelf ook wel eens midden in de nacht - na 112 gebeld te hebben - gewapend met een luchtdrukpistool door een park gerend om iemand te hulp te schieten die verkracht en mishandeld werd. Ik kwam gelijk met door het park scheurende onopvallende politiewagen met rechercheurs terplaatse, maar de dader was al gevlogen. Ook heb ik eens ingegrepen toen ik op klaarlichte dag een paar mannen met helm, riem en mes zag zwaaien. Mijn adrenaline stijgt dan enorm. Ik liep vastberaden, zonder enige twijfel, niet angstig op de daders af. Ongewapend. Maar in hun blikken kon je een enorme verbazing aantreffen. Ze wisten niet hoe met mij om te gaan. Als uit het niets dook er ineens een politieagent in burger op. Ik kon hem nog wijzen op het verstopte mes bij de aangehouden persoon. De belaagde kon ontsnappen. Nogmaals: Iedere situatie is anders. Het ligt een beetje aan jezelf. En bedenk ook: Wat zou jij willen dat anderen voor je zouden doen?