zijn ORANJE knipperlichten/strobescopen aan de voorbumper toegestaan voor uitzonderlijk/speciaal vervoer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Ja, je zult wel moeten kunnen aantonen dat je ook daadwerkelijk met speciaal transport bezig bent.
jc54
13 jaar geleden
Met oranje bedoel je denk ik GEEL (zo heet dat nou eenmaal in het RVV, net zo goed als ik vind dat het verkeerslicht een oranje lamp heeft, maar die wordt ook met geel aangeduid. Antwoord op je vraag: artikel 30 van het RVV:
Artikel 30.1."Bestuurders van motorvoertuigen die voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt, voeren onder nader aan te geven omstandigheden geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht. De in de artikel 29 ,eerste lid, genoemde bestuurders (voorrangsvoertuigen), voeren in die gevallen geel of groen zwaai-,flits- of knipperlicht in plaats van blauw zwaai-, flits-, of knipperlicht. De bestuurder van het motorvoertuig die als eerste of enige de plek bereikt om de daar aan hem opgedragen taak uit te voeren, mag in plaats van dat licht, blauw zwaai-, flits-, of knipperlicht voeren."
Artikel 30.2: "Bij ministeriele regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het geel of groen zwaai-, flits-, of knipperlicht en de werkzaamheden en omstandigheden waarbij deze signalen worden gevoerd."
Voor uitzonderlijk/speciaal vervoer zal je een vergunning moeten hebben. ( Ondeelbare lading zal vallen onder "speciaal transport"). In dat geval zal je dus inderdaad gele knipperlichten mogen voeren. Over de plaats waar die lichten zich op het voertuig dienen te bevinden wordt niet gesproken. Stroboscopen worden in het RVV niet apart genoemd, maar als je die gebruikt zullen die dus ook geel of groen licht moeten stralen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen CE goedgekeurde oranje (amber) licht is toegestaan en dan ook alleen als ze met een 360 graden lamp worden ondersteund (zwaailicht/flitser). Lampen mogen niet verblindend zijn en miv 2010 zou het zo moeten zijn dat icm een zwaailicht er aan de voorzijde nog slechts 1 extra ondersteunende set verlichting is aangebracht. Praktijk is dat er weinig op wordt gecontroleerd en dat het zeker bij exceptionele transporten handig is om vooral de aandacht van het verkeer te rijgen als je nadert, zolang eea maar niet verblindt.