waarom is dyslexie zo'n moeilijk woord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag. Het is inderdaad een woord dat voor mensen die de stoornis hebben, niet te schrijven is.
Vroeger heette het ook wel leesblind, dat was makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen moeilijk woord, dat vind jij alleen. Want ik vind het geen moeilijk woord.

Het beste antwoord

Het is allemaal veel grappiger:

Dyslexie met een ‘x’, dyslectisch met ‘ct’. Het is een disfunctie en sommigen schrijven dyslectie en anderen zeggen dislexisch.

- Dys- betekent 'slecht, moeilijk'
- Dis- betekent 'niet'
- Lexis betekent 'woord', ook 'het spreken' (denk aan lexicon) Dit stamt uit het Latijn.
- Lectio betekent lezen (denk ook aan lector) Dit stamt uit het Grieks.
Iemand met dyslexie heet een dyslecticus - net als musicus of geneticus, die er voor doorleerden. Ik noem mezelf een dyslect, net als diabeet, autist, artiest of muzikant. Maar je zou ook een dyslexiër kunnen zijn.
Eigenlijk triest dat wetenschappers zo'n rotzooi maken van hun taal!
Zo noemen ze een samengaan met andere problemen 'comorbiditeit'. Klinkt intellectigent maar het eigenlijk is het nogal morbide (= ziekelijk of pervers). Dyslecten zijn niet ziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat het latijn is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dyslexie is een moeilijk woord.
Het komt uit het Grieks.
Dys betekent slecht.
Lexie betekent woord of taal.
Samen betekent het slecht in taal..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet slecht in taal maar er minder van kunnen leren, of soms helemaal niet, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord +
goeie vraag, het is ook zo lastig te spellen. het is een woord dat oorspronkelijk van het Grieks komt. DYS betekent "minder" en LEXI komt van lection, dat heeft te maken met woorden en taal. Je bent dus minder goed in taal, als je een dyslecticus bent. Dyscalculie is als je slecht in rekenen bent, soms denk ik dat ik dat heb, haha! Calculi ken je vast van het Engelse woord " calculator"....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk komt het ook, omdat iemand die aan dyslexie lijdt, dyslectisch is,ofwel een dyslecticus is.
jc54
13 jaar geleden
Het is geen moeilijk woord om uit te spreken; 'disleksie'.
Het is echter moeilijk als je het ziet staan en niet weet dat in het latijns de Griekse y meestal de ' í ' als fonetische klank heeft. Woorden met y en x ziet er vaak moeilijk uit omdat ze in onze taal niet zo vaak gebruik worden, vooral als ze vlak na elkaar geschreven worden.