Die mensen zoeken (waardevolle) spullen van het strand.

Toegevoegd na 7 minuten:
Meestal vindt men alleen troep. Bij hoge uitzondering slaat er eens een container overboord in een storm met zaken die geld waard zijn. Maar dan is de eigenaar er vaak ook zelf nog wel als de kippen bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Letterlijk betekend het stranddief
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De inwoners van Den Helder worden zo weleens genoemd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stranddief of iets dat eigen is aan 'Den Helder' .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
betekenis van jutters is stranddief..

Het jutten is overigens ontstaan uit pure armoede. Men legde vroeger op het strand een vuur aan om de schepen naar de kust te lokken om zo de lading te bemachtigen. Bij een stranding kwamen toen nogal wat goederen vrij, waar men dankbaar gebruik van maakte.