Wanneer is een woord bij het frans mannelijk of vrouwelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.1K

Het beste antwoord

Le is mannelijk, la is vrouwelijk.
En net als in het Nederlandse (de - het) of in het Duits (der-die-das) is vrijwel NOOIT aan het woord zelf te zien of het mannelijk of vrouwelijk is. Dat is iets dat je gewoon gaandeweg moet leren wanneer je de taal leert.

En dat is ook meteen de reden waarom we tegenwoordig zoveel lidwoord-fouten lezen en horen : voor met name nieuwkomers is het bijna onmogelijk om te weten of het de huis is of het huis, de kind of het kind, de gebouw of het gebouw, en kiest men veiligheidshalve meestal maar voor 'de'.

Domweg uit je hoofd leren dus ; er zit weinig anders op.

Toegevoegd na 47 seconden:
Even voor de volledigheid : of het mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is, maar voor die laatste hebben we in het Frans dan weer geen apart lidwoord).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

meestal eindigt een vrouwelijk woord met een 'e'.
ook heb je nog andere kenmerken bijv. dat woorden die eindigen met 'ion' zijn bijna altijd vrouwelijk.

Natuurlijk heb je ook nog het lidwoord 'le' voor het woord bij een mannelijk woord, en 'la' bij een vrouwelijk woord.

ik hoop dat je er een beetje uitkomt.