Waarom kun je geen katten kopen in een dierenwinkel, en zijn er geen konijnen in een dierenasiel? Tenminste niet dat ik weet...

Toegevoegd na 9 minuten:
Ps. Ben gek op dieren hoor, maar vroeg het me ineens af!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Daar vraag je me wat....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen konijnen in een dierenasiel??? Dan vraag ik me toch af wat er in de hokken zit die ik elke week als vrijwilliger schoonmaak in het plaatselijke dieren asiel. Ze lijken toch echt verrekt veel op konijnen! :)

Het beste antwoord

In ons asiel zitten wel degelijk konijnen. In het Huis-aan-Huisblaadje, waar alle gevonden dieren van de afgelopen week beschreven worden, staan er ook wekelijks konijnen bij. Waarschijnlijk, omdat ze, als ze gedumpt worden, als onervaren 'buitenlevers', in dezelfde buurt blijven, en niet bang zijn voor mensen en wegvluchten, zoals wilde konijnen dat wél doen.

Geen enkel dier zou in een dierenwinkel ver/gekocht moeten worden. Een dier is geen impuls-aankoop, en het is belangrijk, dat jonge dieren lang genoeg bij de moeder blijven, en daarna goed gesocialiseerd worden op hun nieuwe adres. Een jong dier dat van z'n nest en z'n moeder wordt weggehaald, en dan in een kooi opgesloten wordt, maakt niets mee waar het als volwassen dier dagelijks mee om moet gaan. Zo programmeer je dus angstige, onzekere dieren, die dan wegens teleurstelling alsnog afgeleverd worden bij de asiels wegens een plotsklaps opgedoken allergie, of, nog erger, een bedacht verhaal dat het dier aanvalt en vals is....(dit verpest z'n kans op adoptie door een nieuwe baas, omdat een asiel verplicht is dit niet-te-controleren verhaal door te geven aan evt. geïnteresseerde mensen).

Gelukkig kan je in Nederland geen honden en katten meer in dierenwinkels kopen. Maar er zijn landen, waar dit nog steeds wél kan. En op markten, waar de jonge dieren totaal gestresst worden door de vele mensen, herrie, en het de hele dag niet kunnen slapen. Om van de broodfokkers, die vaak achter dit soort zielepieten zitten, nog maar te zwijgen...

Als je al geen asieldier wilt adopteren en een nieuwe kans geven, en je wilt persé een jong dier, ga dan naar een goede fokker, die je helpt het juiste diertje qua karakter uit te zoeken, zodat je goed bij elkaar past.
Natuurlijk is dit héél wat duurder, maar je draagt tenminste véél minder bij aan het ongelooflijke dierenleed, dat achter de massa-productie van jonge dieren zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn wél katten te koop in de dierenwinkel, en in het asiel vindt je alleen dieren die zijn gevonden of weggebracht.
Konijnen die worden zelden gevonden omdat ze niet vaak weglopen, de meesten zitten immers hun hele leven in een kooi.
Mocht er wél een konijn zijn weggelopen, dan zal deze geen contact gaan zoeken met mensen, zoals honden of katten dat doen, dus wordt het konijn niet naar het asiel gebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel opvangcentra voor knaagdieren (eigenlijk hetzelfde als een katten-/hondenasiel) Misschien zijn het aparte centra omdat ze andere huivesting behoeven.. hoewel ik liever een uitgebreider asiel zou willen zien dan dierenwinkels waar je een dier kunt meenemen alsof je een meubel koopt. Konijnen worden erg vaak (op straat) gedumpt en het komt ook voor dat ze weglopen, dus bovenstaand argument vind ik niet heel goed.

Toegevoegd na 5 minuten:
goeie vraag btw