Lekker hoor, zo'n 'uurtje extra' in de nacht.....maar, hoe leg je een peuter van drie uit dat hij een uur langer moet slapen?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (22)

gewoon de klok terugzetten tijdens zijn slaap dan merkt 'ie er niets van, (denk ik )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je een peuter van 3 niet uitleggen. Gevolg: Jij moet morgen extra vroeg op (Volgens de klok) en deze week steeds minder accepteren dat de peuter vroeg wakker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet moeilijk om doen. De tijdsverandering zit puur tussen je oren. Het hangt er gewoon vanaf hoe laat je naar bed gaat en wanneer je wakker wordt. Niks meer en niks minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ hoor..
Je kan proberen van hem wat langer te laten opblijven en hopen dat hij dan wat langer wil slapen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laat hem vanavond een uur langer op, en zet dan de klok een uur terug, dan neem ik aan dat ie geen tijdsbesef heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoef je een peter niet ui t te leggen want die kan geen klokkijken. Vandaag wat later naar bed, morgen wat eerder wakker, in een paar dagen trek je dat weer recht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Jera! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ :-)
Ik vind helemaal niet dat je dat een peuter van 3 al moet uitleggen. Hij/zij zal er toch bijna niets van merken, als ze iets ouder zijn snappen ze het al beter en kun je het hun misschien uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kun je niet.. wat je wel kan doen is je peuter een uur langer op houden..dan is je peuter lekker moe en word deze morgen gewoon wakker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet proberen, hou hem/haar een half uur langer op.
Waarschijnlijk maakt hij/zij je dan maar een half uur te vroeg wakker.
jc54
13 jaar geleden
Een peuter van 3 moet niks.

Die moet gewoon lekker kunnen leven.

Jij bent degene die moet als ouder. Dus gewoon een uur eerder op staan, is niks ergs aan als ouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is dat! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies!
amigo
13 jaar geleden
je hebt natuurlijk gelijk maar..... die laatste 5 woorden doen toch wel pijn hoor, ouders zijn ook mensen en deze hier vindt dat uurtje extra wel heeeeeel lekker
sterredag
13 jaar geleden
aan de ene kant klopt het wel, aan de andere kant zijn er ook peuters die dagelijks om 6 uur wakker worden en dan dus om 5 uur. En het kan soms ook bij peuters een week duren voordat ze in dat nieuwe ritme meegaan. Bij mijn kind hielp het echt niet om hem 1 of 2 uur later naar bed te doen, hij werd nog steeds om dezelfde tijd wakker.
Ik zie geen reden waarom je dat aan hem dient uit te leggen, hij is tenslotte 3 jaar, dus gewoon laten
(door)slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer, hè, dat ze dat niet snappen. Vraag is dan ook: hoe leg je maandag aan je collega's uit dat jij niets hebt gemerkt van dat uurtje extra. Maar voor jou komt het voordeel iets later: je peuter lekker vroeg naar bed deze week. En niet alleen zondag en maandag, maar dinsdag en woensdag lukt het ook nog wel een half uurtje. En zo krijg jij er niet 1, maar wel 3 uur bij deze week!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, ieder nadeel hep z'n voordeel!
sterredag
13 jaar geleden
En dat is het juiste antwoord, denk idd niet dat vraagsteller letterlijk bedoelde, kindlief uit te leggen langer te blijven slapen.
Je had 'm deze week steeds een beetje later in bed kunnen stoppen, 10 minuten per dag of zo, dan was ie nu al ingesteld op de nieuwe tijd. Misschien een idee voor volgend jaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
+ van mij, dat is nogeens creatief denken....
Onze dochter weet hoe laat ze op mag staan. Ze heeft een digitale wekker en als die op 8.00 staat. Vanavond zet ik de wekker 1 uur terug en merkt ze daar niets van. We hebben er wel over gepraat, maar of ze begrepen hebt betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet. Jij zult een uur minder lang slapen. (Lekker dat ze zeggen dat je een uur langer kunt slapen!)

De volgende avond mag het kind een uur later naar bed (niet volgens de klok) en zal hij die volgende ochtend weer op de normale tijd wakker worden.
Daar merkt het kind niets van, behalve dat hij extra moe is als hij de volgende avond naar bed gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach,dat uurtje is zo om dat kindje merkt er niets van
al waren het er twee uren
zelf ik als volwassene blijf moeiteloos door liggen op bed ,heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb me de moeite bespaard om het uit te leggen aan mijn zoon van net 5. Ik weet dat het iets later op bed leggen hier niet werkt, ze zijn altijd vroeg wakker. Ik ben dus zelf gewoon iets vroeger gaan slapen en zat vanochtend al om 6 uur met zoonlief uitgerust in de kamer :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een peuterwekker, bijv. kidsleep. Het principe is heel eenvoudig: het klokje heeft 2 plaatjes: een van een konijntje dat met zijn rugzakje op buiten wandelt en een van het konijntje dat lekker in zijn bedje ligt te slapen. Afhankelijk van de instelling die de ouders doen, brandt het lampje achter een van de plaatjes. Als het kind wakker wordt hoeft hij alleen maar naar zijn vriendje te kijken en zijn voorbeeld te volgen.

Op staan of Slapen?
Als het wandelende konijntje is verlicht kan het kind opstaan en bijvoorbeeld op zijn kamer gaan spelen. als het slapende konijntje verlicht is weet het kind dat hij of zij ook nog even lekker verder mag slapen.

Naar bed gaan
Ook bij het naar bed gaan kun je er al een ritueel van maken om het lampje bij het wakkere konijntje uit te laten gaan en bij het slapende konijntje te laten branden zodat het kind weer dat het tijd is om te gaan slapen. Je kunt het lampje de gehele nacht laten branden zodat het tevens als nachtlampje dienst doet.

Digitaal klokje
Aan het lampje dit een digitaal klokje dat door de ouders is in te stellen op de "opsta-tijd". Afhankelijk van de gekozen menuoptie gaat om deze tijd het lampje van het slapende konijntje uit en van het wakkere konijntje aan en kan de haan gaan kraaien. De wekkerfunctie is leuk voor bijvoorbeeld schoolgaande kinderen zodat ze spelenderwijs leren omgaan met de wekker.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik moet zeggen: ze zijn niet goedkoop. Dus je moet deze wekker niet aanschaffen voor die 2 x per jaar verschuiven van de tijd. Daar is je kind na een weekje wel aan gewend. Maar voor peuters die standaard (veel) te vroeg wakker worden kan dit een oplossing zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niet alles uit te leggen hoor.
En waarvoor moet HIJ een uurtje langer slapen?
Nou ja...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de loop van de week ervoor langzaam laten wennen door hem elke keer 10 minuten later naar bed te brengen, en 10 minuten eerder op te laten staan. Ben jezelf ook meteen gewend :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoef je hem/haar niet uit te leggen, als hij slaapt verzet je alle klokken/wekkers/horloges in huis en als hij 's morgens wakker word merkt hij er niks van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Want als je eenmaal slaapt merk je het niet of je nou een uur langer of korter slaapt. Als je slaapt dan slaap je en 's morgens word je weer wakker(tenminste de meeste mensen)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
Het probleem is dat een kind van 3 gewoon slaapt als het moet slapen en dan een bepaalde periode slaapt en dan wakker wordt, en geen klok ter wereld die daar wat aan veranderd. Niks tussen de oren, gewoon na een bepaald aantal uren slapen worden ze wakker (heel gek die doen nog niet aan uitslapen enzo) En dan is het leuk dat de klok terug wordt gezet en er vele mensen zeggen, he lekker een uurtje extra slaap. Helaas gaat dat voor mensen met kinderen onder de 4 echt niet op (over het algemeen) Die hebben niks aan dat extra uurtje omdat kind dan volgens de klok een uur eerder wakker wordt. Alleen de avond daarna gaat het kind voor zijn gevoel een uur later naar bed, voor zijn gevoel is het dan bijvoorbeeld 8 uur, terwijl de klok maar 7 uur aangeeft, het wordt is dan meer moe als het naar bed moet en dan zal het later weer wakker worden en weer meer volgens de klok alleen zijn er ook kinderen die daar minder vatbaar voor zijn, dus dan ook nog niet netjes volgens de nieuwe tijd wakker worden. Kan gerust een week duren. Heeft dus niks met echt uitleggen te maken, het is meer een sarcastische opmerking dat je dat dus niet kan uitleggen en dat die tijdverschuivingen voor kinderen (en dieren ook trouwens) erg verwarrend kunnen werken. Hond kijkt tenslotte ook niet klok en wil na 10 uur niet uitgelaten te zijn, gewoon naar buiten toe en snapt niet waarom het dan ineens zoveel langer moet duren.
Ik denk dat jij lange wakkere nachten heb, om over zo'n domme vraag na te denken...

Het probleem lig dus bij jezelf en niet bij je peuter.

Laat de dingen eens los en jij én je kind voelen zich gelukkiger, vrijer en....slapen langer. :-))