Is dit echt waar? Zie toelichting

Ik las net ergens op internet dat men vroeger een vrouw een potje gaf met een brandende veter erin, als de vrouw dan flauw viel was ze zwanger en anders niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
itsme
13 jaar geleden
waar las je dat op internet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier: http://kassa.vara.nl/tests/details/tpid/120/test/kassas-zwangerschapstest-test/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omg....................heb je dat ergens gelezen?? ja dan zal het in jouw optiek wel waar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste naatje, ik geloof lang niet alles wat ik lees. Ik vroeg het mij gewoon af, noem het maar nieuwsgierigheid. :-)

Het beste antwoord

Ja dat klopt dat deed men vroeger. Het valt onder de term baker praatjes ( een baker is de vroedvrouw van vroeger die dacht dat ze er verstand van had.) Maar het bevestigde dus niet de zwangerschap.
Misschien dat het heus wel eens zo uit kwam vroeger dat er inderdaad vrouwen die zwanger waren en dat nog niet wisten na toepassing van de veter er dan wel achter kwamen. Maar dat berust allen op toeval.( het bijgeloof was vroeger wel 10 x zo erg als tegenwoordig)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Lijkt mij een broodje aap.
Persoonlijk hecht ik meer waarde aan zo'n staafje van de drogist.

Toegevoegd na 13 minuten:
Kijk trouwens eens op de volgende site voor nog meer ouderwetse zwangerschapsbepalingen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/57082-verschillende-soorten-zwangerschapstesten.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL, maar vroeger werd deze methode echt toegepast, maar ja toen dachten ze ook dat je van aderlating beter zou worden en allerlei andere barbaarse methoden, deze was dus eigenlijk nog wel 'vriendelijk'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is aderlating precies?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Koolwitje, zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aderlaten
rebecca
13 jaar geleden
die link die je nu toevoegd heb ik er de hele tijd al bij staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja, dat zie ik nu ook, sorry. Ik was na het geven van mijn antwoord aan het googelen naar het vetertje en kwam op die site terecht, had niet gezien dat jij de link al geplaatst had. Zal je antwoord even plussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt C4th.
Het is denkbaar... vrouwen die zwanger zijn worden gevoeliger voor vanalles. Het lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk.

Waarschijnlijk gaat het hier om anecdotes. Het meervoud van anecdote is echter niet 'bewijs'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veterpotje
Een van de testmethodes was het veterpotje. Hierbij werd een veter aangestoken. De scherpe lucht die de brandende veter veroorzaakte zou een zwangere vrouw laten kokhalzen. Deze methode slaat natuurlijk helemaal nergens op, toch is deze methode lang in Europa gebruikt
13 jaar geleden
vroeger en ook nog tegenwoordig als vrouwen zwanger zijn kunnen niet tegen bepaalde luchtjes en of worden er misselijk van
maar het is onzin dat men zo de zwangerschap kon bevestigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger probeerde men ook vast te stellen of iemand een heks was, door iemand in het water te gooien. Als iemand bleef drijven, was het een heks en volgde de brandstapel.
Dat de bewezen niet-heksen verdronken was een risico dat men voor lief nam...
Dat waren nog eens tijden.

Ik geloof best dat men een vrouw zo'n potje gaf ( er was maar weinig te gek) maar uiteraard niet dat het ook maar een spoortje van waarheid herbergt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is echt waar dat men dat deed.

Het is niet waar dat dat werkte.