Vals negatieve zwangerschapstest: komt dat vaak voor?

Beste mensen,

Jullie kunnen me natuurlijk niet vertellen of ik zwanger ben, daar zal ik nog een test voor moeten doen. Maar het volgende is aan de hand:

Ik heb normaal een cyclus van gemiddeld 30 dagen, hoogstens (nog maar één keer voorgekomen) een dag langer en soms een paar dagen korter.

Maar nu ben ik twee dagen overtijd, en zie nog steeds geen tekenen van een naderende menstruatie. Wel ben ik als sinds zondagavond misselijk.

De test die ik twee dagen geleden deed (zoeentje die zelfs vier dagen voordat je ongesteld moet worden betrouwbaar zou moeten zijn) was negatief.

Zoals ik zei, de vraag is niet of ik zwanger ben. Ik heb wat stress op mijn werk waardoor mijn cyclus van slag kan zijn, bovendien heerst er hier een buikgriepje waar ik misselijk van kan zijn.

Laten we zeggen dat ik niet gespannen mijn adem inhou tot ik positief test.

Maar het bracht me wel een vraag: ik hoor wel eens over vals negatieve testen. Hoe vaak komt dat eigenlijk voor?

Is dat niet ongebruikelijk, of juist zeer zeldzaam en alleen een verhaal waar vrouwen die graag zwanger willen worden zich aan vasthouden?

Als iemand een percentage kan vinden, zou dat helemaal mooi zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Het is vast allemaal lief bedoeld, maar ik vraag niet om advies! Ik ken de procedure: na een paar dagen nog een test doen, en als de menstruatie langer dan een week uitblijft en er geen positieve test is, even langs de huisarts.

Het is puur een vraag uit interesse, niet uit onzekerheid!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
83.3K

Antwoorden (9)

Ook als je een percentage krijgt (ik heb het niet) heb je daar niet zo heel veel aan. Het percentage fout-positieven en fout-negatieven is lang niet hetzelfde als de kans-dat-jij-onterecht-positief-krijgt.

De resultaten worden enorm vertekent doordat enorm veel vrouwen deze testen doen en lang niet allemaal ook echt zwanger zijn.

De betrouwbaarheid van de test schijnt 99% te zijn. Dat geldt ook voor de tests die je zelf koopt. Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is ook niet wat de kans is dat ik onterecht positief krijg. De vraag is hoe vaak vals negatief in het algemeen voorkomt. Voor de duidelijkheid, het gaat er ook niet om wat ik eraan heb. Wensdenken maakt een vrouw niet zwanger, dat weet ik best. Of het antwoord nu 'heel vaak' of 'bijna nooit' is, maakt voor mij niets uit. Het is gewoon iets dat ik me afvroeg.
Zwangerschapstesten die je in de winkel kunt kopen zijn 97 tot 99% betrouwbaar. Het kan voorkomen dat zowel een man positief test (!) als dat een zwangere vrouw negatief test. Dat laatste is overigens ook het geval als de HCG waarde van die vrouw (nog) niet hoog zijn.

Kassa heeft zwangerschapstesten ooit getest, zie link.

Toegevoegd na 6 uur:
Onderzoek naar vals negatieve uitslag zegt iets over bij welke HCG-waarde de test nog negatief uitpakt.
Een 'betrouwbaarheidspercentage' voor een vals negatieve uitslag zou iets zeggen over hoeveel vrouwen een abnormaal laag HCG-gehalte hebben voor de duur van hun zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb zelf een keer zo een zelfde zwangerschaptest gedaan die negatief was. dit kwam omdat ik nog te weinig zwangerschapshormoon had aangemaakt. 3 dagen later nogmaals gedaan en toen was het positief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan sowieso er nog een doen. Als die ook negatief is is de kans (uitgaande van een betrouwbaarheid van 99%) op een foutieve uitslag nog maar 0,01%, in plaats van 1%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik altijd heb meegekregen van de apotheek is:

negatief is niet altijd negatief
positief is altijd positief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt 48 uur na dat je de eerste test hebt gedaan nog een test doen. Als deze ook negatief is zou ik er, als ik jouw was, toch van uit gaan dat je niet zwanger bent. Zoals hier boven ook al is aangegeven geeft een zwangerschapstest 97% tot 99% zekerheid. Maar als het nog vrij vroeg in de zwangerschap is kan het zijn dat je lichaam nog niet genoeg HcG (zwangerschapshormoon) heeft aangemaakt. 14 dagen na de bevruchting kan HcG aangetoond worden via een urinetest. Iedere dag dat je langer zwanger bent vermeerderd het HcG explosief. Bij normale zwangerschappen verdubbelen de HcG waarden iedere 48 tot 72 uur. Vandaar dat je beter na 48 uur nog eens een test kan doen. Is deze ook negatief en blijft de menstruatie uit dan zou ik toch even een bezoekje brengen aan de huisarts. Als je niet zwanger blijkt maar je wordt ook niet ongesteld dan kan dat verschillende oorzaken hebben waaronder stress.

Toegevoegd na 3 uur:
Toevallig net gevonden. Ik heb een bron toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je als vrouw zijnde zwanger bent dan heeft je lichaam het zwangerschaps hormoon gb aan gemaakt.
( doet ie uit zich zelf en heb je verder geen invloed op) Die gb gaat door t hele lichaam heen en komt ook in de urine terecht.
Wanneer je een test haalt staat er in de gebruiks aanwijzing dat je m gedurende 5 minuten in de urine( bij voor keur ochtend omdat daar de meeste gb inzit) moet houden.
Bij aanwezigheid van die gb verkleurd dus de strook.
Bij geen aanwezigheid gebeurt er niks.
Maar die test zal negatief uitwijzen wanneer het lichaam van een zwangere door wat voor reden dan ook te weinig of juist helemaal geen gb aan maakt.
Waarom een zwangere in de meest zeldzaamste gevallen dat hormoon ondanks het feit dat wel zwanger is toch niet aanmaakt daar is voor zo ver ik weet nog onvoldoende onderzoek naar gedaan. Maar t komt wel voor.
In dat geval is er dus sprake van een verkeerde uitslag.
Maar dat heeft dus niks met een foute of kapotte tester te maken dat licht aan je hormoon huishouding.
Een zwangerschaps test is dus bij een normale gb aanmaak eigenlijk wel 99,99% betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen wetenschappelijk onderzoek, maar op de site in de bron staan statistieken van gebruiksters (alleen zij die werkelijk zwanger bleken te zijn) over de resultaten van een zwangerschapstest per dag na de ovulatie, inclusief vals negatieven.

Ervan uitgaande dat je 14 dagen voor je verwachte menstruatie ovuleerde: vals negatieven komen in de ervaringen van de gebruiksters van die site voor in 13% van de gevallen op de dag dat jij hebt getest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen ik zwanger was van mijn oudste, heb ik 3 keer een zwangerschapstest laten doen bij de huisarts. Drie keer was hij negatief. Ik had wel om de 4 weken bloedverlies, want ik was gewoon aan de pil. Maar ik voelde me "anders" dus bleef zeuren bij de dokter.

uiteindelijk kwam ik in het ziekenhuis, en bleek met een echo dat ik al ruim 4 maanden ver was.

Bij de tweede heb ik maar geen test meer gedaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus je kan zwanger zijn hoewel je ongesteld wordt ? Ik ben namelijk ook naar de huisarts geweest en daar bleek het dat ik niet zwanger was dus ben aant zoeken of het kan dat hun test niet werkt want heb alle symptomen en merk het heel erg aan mijn katten.