Hoe werkt gen/dna bij zwangerschap?

Hoe kan het dat ons 1e kindje, getint is met kroeshaar en donker bruine ogen en ons 2e kindje nagenoeg blank is ( wel donkere vinger topjes trouwens) met blauwe ogen en totaal geen donker haar ( veranderd misschien nog ze is een aantal maanden oud )

Papa is antilliaans. ( geen voorouders met bijv blauwe ogen.
Mama nederlands. ( geen voor ouders met bijv bruine ogen .

een jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Korte samenvatting voor leken: een gen is een soort recept of blauwdruk, bv voor haarkleur. Van de meeste genen heb je twee exemplaren (twee recepten). Je kind krijgt een van de twee exemplaren van jou en een van je partner. Daardoor kunnen je kinderen hele andere combinaties hebben dan jij.
Als jij bv A en B hebt, en je man C en D, kunnen je kinderen AC AD BC of BD hebben. Daarom lijken kinderen soms heel erg op hun ouders en hun broers/zussen (als bv ouders allebei AA hebben) en soms juist helemaal niet.
een jaar geleden