Is het mogelijk om een tweeling te krijgen met ivf?

Ik zag dat Paris Hilton door middel van ivf een tweeling wil krijgen: een jongen en meisje. Dat is ontzettend specifiek, kan dat wel met ivf?

3 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Paris Hilton woont in de VS, niet in Nederland.
In Nederland kun je inderdaad zwanger worden door IVF (als je geluk hebt).
In Nederland vindt geen embryo-selectie plaats. Ofwel, de embryo’s die teruggeplaatst worden, zijn niet geselecteerd.
In de VS is embryo-selectie wel toegestaan. Ofwel, de embryo’s die teruggeplaatst worden, mogen wel geselecteerd worden op geslacht.

In Nederland wordt momenteel liever één embryo teruggeplaatst in de baarmoeder. Een aantal jaar geleden waren dat er nog twee.
Wordt er één niet geselecteerde embryo teruggezet, krijg je een eenling, mits de behandeling lukt.

In de VS worden vaak meerdere embryo’s teruggezet in de baarmoeder.
Zet je mannelijke en vrouwelijke embryo’s terug, kun je wellicht een jongen en meisje dragen.
Soms gaat het zelfs nog verder. Indien teveel embryo’s daadwerkelijk nestelen, kunnen enkele verwijderd worden.

Tja, wat is ethisch....

En, IVF heeft eigenlijk het doel om mensen met vruchtbaarheidsproblemen nog een kans te bieden. Niet om kinderen op bestelling te krijgen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan. De kans is zelfs groter dan via de natuurlijke weg.
Maar niet op verzoek
Toegevoegd op 28 januari 2021 12:18: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je kan met IVF een meerling krijgen, naar gelang het aantal embryo's wordt teruggeplaatst na bevruchting. Soms zijn dat twee embryo's, en blijven alle twee de embryo's ook zitten. En soms verlies je één van de embryo's, of zelfs twee..... Je kunt NIET kiezen om een jongetje en een meisje te krijgen; op het moment van terugplaatsing is nog niet bekend of het om een jongetje en / of een meisje gaat......
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In de VS mag men embryo’s selecteren op geslacht alvorens terug te plaatsen.
Ik kreeg ook grote ogen toen ik het bericht las; afschuwelijk.
Er is een grotere kans weet ik als je ivf gebruikt.
Omdat er meerdere eicellen in de buik worden gezet. Maar om te zeggen ik wil een tweeling dat kan niet het is een grotere kans meer niet.
Ik zelf ben op deze manier geboren. En ik ben een tweeling een jongen en een meisje.
en later hebben mijn ouders het weer gedaan en er is er weer een tweeling gekomen.
Maar dat was ook in Amerika in Nederland is dit volgensmij verboden!