Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een zwangerschapstest 20 dagen na de seks nog betrouwbaar?

Ik heb op dag 14&15 na de seks een test genomen. Die waren beide negatief. Ik was echter nog steeds niet overtuigd dus heb ik vanochtend opnieuw met ochtendurine nog een test gedaan. Deze was opnieuw negatief. Kan ik nu eindelijk zeker zijn dat ik niet zwanger ben of moet ik volgende week ofs nog een test doen?
Ik kan echter niet uitrekenen wanneer ik mijn menstruatie zou moeten hebben aangezien ik al jaren de pil doorslik. Ik twijfel echter of ik zwanger ben omdak ik hem soms wel eens durf te vergeten. Zoals 5 dagen voor de “onveilige” seks. Ik weet niet of ik dit moet vermelden maar ik heb ook binnen de 24u de MAP genomen, maar twijfel nogsteeds door pijnlijke borsten en krampen (in de baarmoeder).
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.7K
Amadea
3 jaar geleden
Als jij de pil slikt menstrueer je helemaal niet. Een onttrekkingsbloeding is geen bewijs dat je niet zwanger bent, die kan ook optreden als je dat wél zou zijn maar gewoon doorgaat met het slikken van hormonen. Zie ook https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/anticonceptie/vraag/686034/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, die test is betrouwbaar.
De periode tussen eisprong en begin menstruatie is 14 dagen: Als je na eisprong bevrucht wordt, merk je dus na 14 dagen dat je niet ongesteld bent geworden. Moderne tests zijn betrouwbaar vanaf die eerste dag (en zeker nog en aantal dagen later).

Pijnlijke borsten en krampen komen waarschijnlijk door de enorme hoeveelheid hormonen in de MAP, waardoor je lichaam hormonaal helemaal van slag is.
Voor de duidelijkheid: Moderne tests zijn betrouwbaar vanaf de eerste dag dat je ongesteld had moeten worden (en zeker nog en aantal dagen later).
(Lees meer...)
Toegevoegd op 17 september 2020 07:21: tekst
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding