Moet je foliumzuur ook tijdens je menstruatie blijven innemen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.4K
Abcde
3 jaar geleden
Als dit gaat over een (gewenste) zwangerschap dan moet je ook tijdens je menstruatie foliumzuur doorslikken.
Amadea
3 jaar geleden
De vraag gaat dus niet over Anti- maar over Pro-conceptie!

Antwoorden (1)

Bij een zwangerschapswens is het belangrijk om dagelijks foliumzuur te slikken. Het is pas echt nodig vlak na de bevruchting, maar omdat je niet precies weet wanneer dit is word aangeraden dagelijks te slikken, ook al word je tussendoor ongesteld.
‐----------‐----------
Hieronder wat het Voedingscentrum adviseert:

Als je zwanger wil worden is het belangrijk om elke dag 400 microgram foliumzuur extra te slikken. Het maakt daarbij niet uit hoeveel foliumzuur je via het eten binnenkrijgt. Hiermee moet je ongeveer 4 weken voor de mogelijke bevruchting beginnen. Voor veel vrouwen is dat het moment dat ze stoppen met de anticonceptiepil. Er zijn tabletten verkrijgbaar met 400 microgram foliumzuur.

Na de tiende week van de zwangerschap is extra foliumzuur niet meer nodig. Als je pas laat weet dat je zwanger bent en je slikt daardoor langer foliumzuur dan het advies, is dat geen probleem. Het is niet schadelijk voor jou en je baby.

Ook als het maanden of jaren duurt voordat iemand zwanger is, is het goed om foliumzuur te blijven slikken volgens het advies.
Toegevoegd op 16 september 2020 13:35: bron
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
inderdaad, ik heb het ook ruim 3 jaar geslikt. En nu (32 weken zwanger) slik ik het nog steeds omdat ik de potjes die ik gekocht had aan het opmaken ben.