Hoeveel dagen na de seks kan je een zwangerschapstest doen als je niet weet wanneer je ongesteld wordt?

Ik slik de pil al bijna een jaar door maar durf hem af en toe wel eens te vergeten. Ook ben ik onlangs overgestapt van pil. Ik heb op 27 augustus in de vroege uurtjes seks zonder condoom gehad. Ik heb wel de MAP genomen de dag zelf. Nu wil ik testen omdat ik toch wat kwaaltjes heb. Ik zie overal dat je moet wachten tot wanneer je normaal ongesteld zou moeten worden, maar ik weet dus niet wanneer dat zou moeten. Vanaf hoeveel dagen na de seks kan ik testen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (1)

Kunnen... je kan die nu al doen.
Maar het is idd zo dat de tests pas goed kunnen werken als je vanaf 5 dagen voor de menstruatie test. Sommige tests zijn minder gevoelig dan andere en dat kan ervoor zorgen dat de ene test 5 dagen voor de geplande regels en de andere pas bij het uitblijven van de regels zijn job kan doen. Dat staat in de handleiding.
De tests zoeken een hormoon, ze kijken met andere woorden of je lichaam zwanger is adhv dat zwangerschapshormoon. Is het er ben je zwanger, is het er niet ben je het niet ( of test je te vroeg ). En de hoeveelheid hormoon is pas meetbaar vanaf 5 dagen voor de regels.

Met andere woorden, de datum van je seks speelt minder rol dan de datum van je regels. In jouw geval is dat dus lastig.

---
Als ik even zou denken. Normaal gaan we uit van een 28 dagen cyclus en ben je op dag 1 met de regels en op dag 14 vruchtbaar. Dagen 9 - 14 zijn de dagen dat je dus zwanger kan worden aangezien sperma enkele dagen kan overleven. Twee weken later zouden je regels terug moeten opkomen.
Dan lijkt me, ( en dit is hoe ik het logisch probeer te redeneren niets medisch opgezocht of zo. Dus extra logica van anderen mag zeker in de commentaar volgen ) dat je 5 dagen ( regio om zwanger te worden ) + 14 dagen (cyclus volmaken ) + 1 ( overtijd ) moet wachten om zeker te zijn dat je test goed kan als je een gewoon gevoelige test hebt. Bij de hele gevoelige mag het dus 5 dagen eerder.
Dus rond de 15de september zou je kunnen testen.
---
Al denk ik wel dat je met je MAP veilig zou moeten zijn.
Dat je ook de pil neemt ( zelfs al stapte je over, dat zal je wel gedaan hebben volgens de voorschriften lijkt me ) is ook een reden om niet ongerust te zijn.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je reactie! De dokter zei dat als je overstapt naar een nog zwaardere pil, die direct zou moeten werken, maar ik las uit nieuwsgierigheid de bijsluiter en daar stond dat je 7 dagen lang extra voorbehoedsmiddelen moet gebruiken. Dat heb ik dus niet gedaan ookal was het maar 1 keer. Dat is de reden dat ik nog wat aan het stressen ben.