Wanneer uit een bloedtest komt dat je een laag HCG-waarde hebt, wat betekent dit?

HCG wordt toch pas aangemaakt in het begin vd zwangerschap? Anders heb je toch geen HCG waarde in je bloed?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
19.1K

Antwoorden (1)

HCG staat voor humaan choriongonadotrofine. Dit hormoon wordt tijdens de zwangerschap geproduceerd door de placenta (de placenta wordt deels gevormd vanuit de eicel). Direct nadat de bevruchte eicel is ingenesteld, wordt het hormoon geproduceerd. Het hormoon zorgt ervoor dat er geen afbraak van het baarmoederslijmvlies plaats vindt en dus ook geen menstruatie. Ook stuurt HCG de groei van de foetus aan.
Vrouwen willen weten wat hun HCG-waarde is. Ten eerste om erachter te komen of er sprake is van een zwangerschap. Ten tweede geeft de hoogte van de HCG-waarde in zekere zin aan hoe ver de zwangerschap gevorderd is en of er sprake is van een dreigende miskraam of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Toch is dit niet altijd duidelijk te stellen. Sommige vrouwen hebben een lage HCG waarde zonder dat er sprake is van iets ernstigs.
Er is een duidelijk verband tussen de HCC-waarden en de zwangerschapduur in weken:
B.v.
Hoeveelheid IU/L
Een vrouw die niet zwanger is minder dan 5
3 weken zwanger 0 - 5
4 weken zwanger 3 - 426
5 weken zwanger 18 - 7.340
6 weken zwanger 1.080 - 56.500
7 weken zwanger 7.650 - 115.000
8 weken zwanger 15.300 - 229.000
Tabel gaat verder onder de link.
Ook als je zwanger bent aan te raden om onder de link verder te lezen; want meestal is het allemaal erg positief en gezond.