Welke inbreng heeft testosteron bij een foetus?

Wat veranderd testosteron aan een foetus?? En maakt de foetus dit zelf aan of maakt de vrouw dit aan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik weet alleen dat onder invloed van testosteron de mannelijke geslachtskenmerken zich ontwikkelen bij de foetus.
Bij een meisje gebeurt dit dus niet.
Ik weet ook dat vrouwen wel degelijk testosteron aanmaken, maar in een veel lagere concentratie dan een man.
Ik weet niet of de testosteron van de moeder of de testosteron van de foetus dit beïnvloedt.
Reddie
5 jaar geleden
In vervolg op @PJJMulder,
Testosteron zorgt ook voor een andere hersenontwikkeling.
Alleen testosteron binnen de foetus heeft invloed op de ontwikkeling van de foetus, ongeacht of die het zelf heeft aangemaakt of de moeder.

Antwoorden (2)

Testosteron bepaalt in het vroege stadium van een zwangerschap of de foetus zich zal ontwikkelen tot jongetje of meisje.
Dit wordt vooral bepaald door de. X en y chromosomen van de cellen die zich gaan ontwikkelen tot foetus. Bij veel testosteron zal de foetus zich ontwikkelen tot jongen en bij weinig testosteron zal de foetus ontwikkelen tot meisje.

Over wat betreft wie de testosteron aanmaakt:
De vrouw maakt de testosteron aan in de eierstokken en bijnieren. De eierstokken maken meer testosteron aan als de foetus een XY chromosoom bevat en dus moet ontwikkelen tot jongen.
Testosteron bepaalt niet het geslacht maar wel de ontwikkeling van de primaire geslachtsorganen bij de mannelijke foetus.
Het kan dus zo zijn dat als er te weinig testosteron aanwezig is, het wel een jongetje wordt, maar er iets mis gaat in de ontwikkeling van de primaire geslachtsorganen en dus kan zorgen voor problemen bij voortplanten (denk aan onvruchtbaarheid)
Teveel testosteron is schadelijk voor de foetus. Er moet dus een balans zijn in de hoeveelheid testosteron
Toegevoegd op 15 december 2018 08:23: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vrouwen net als mannen maken testosteron aan..

Een foetus heeft dat ook afhankelijk (again) van de X en y dit is een chromosoom die word bepaalt door de vader. En dit bepaalt het geslacht en dus de waarde voor het testosteron gehalte. Ik ga er dan vanuit dat de baby zelf dit aan zal maken...

Maar 100% zeker ben ik niet.

Vrouwen maken wel voor zichzelf testosteron aan. Gewoon veel minder dan mannen. En babies zullen dit ook voor zichzelf aan maken.