Kan ik in maart of april bevrucht zijn als ik in maart ben uitgerekend?

Ik vroeg me af of ik in maart of april bevrucht kan zijn als ik 12 maart 2019 uitgerekend ben? Ik ben in mei nog een keer ongesteld geweest. Maar twijfels toch aan alles. Ik ben morgen precies 16 weken zwanger volgens de termijn echo.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.2K
Amadea
5 jaar geleden
Is het jou dan niet bekend dat een menselijke zwangerschap negen maanden duurt? Een walvis heeft een draagtijd van een jaar....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja dat is me wel bekend, maar ik heb een onregelmatige cyclus en als ik dat opzoek op internet komen er hele andere datums uit dan de datum die ik bij de verloskundige krijg
Erna55
5 jaar geleden
Dus daarom vraag je nu of je wel een jaar lang zwanger kunt zijn ?
Ritsuka
5 jaar geleden
Ook al is je cyclus onregelmatig, een zwangerschap is toch echt 9 maanden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee als je het zo zegt klinkt het ook erg raar..
maar dus ook geen mogelijkheid eind april bevrucht en dan 12 maart bevallen?
LeonardN
5 jaar geleden
De vraag kan nog steeds met JA beantwoord worden, zonder dat de 9 maanden in gevaar komt. "Ja uitrekendatums/echoschattingen zitten er heel vaak naast." (ik roep even wat) "Dus daarom vraag je nu of je wel een jaar lang zwanger kunt zijn ?" Dat wordt niet expliciet gevraagd. De vrager merkt iets op wat niet klopt in haar ogen en vraagt wat er aan de hand kan zijn. De vraag "Kan ik in maart of april bevrucht zijn als ik in maart BEVAL?" is een vraag die deze reacties zou kunnen veroorzaken. Misschien is deze vraag beter: Als ik volgens de dokter die de echo bekijkt 16 weken zwanger ben, kan de echo er dan naast zitten en dat ik eigenlijk al langer zwanger ben (en de uitrekendatum straks dus vals zou blijken)?
Of nog beter:
Wat is de foutmarge van een echo, uitgedrukt in tijd?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@LeonardN klopt dat was misschien een betere vraag. Maar ik lees dat een termijn echo toch echt betrouwbaar is en dan zouden ze dus een fout van 4 of 8 weken hebben gemaakt en dan zou toch niet kunnen?
LeonardN
5 jaar geleden
Nee, daarom is denk ik het antwoord van tinus1969 wat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@LeonardN klopt. Het mooiste zou voor mij zijn als iedereen zou zeggen daf het onmogelijk is en als je in maart bent uitgerekend je in Juni bevrucht bent, aangezien dit voor mij de meest gunstige situatie is. Maar die hormonen krijgen bij mij een beetje de overhand op mijn gezonde verstand heb ik zo het idee
Erna55
5 jaar geleden
Wanneer de dokter je de uitgerekende datum heeft gegeven, na de echo, dan kun je ervan uitgaan dat dat klopt.
Je verwacht de bevalling rond 12 maart.
Een zwangerschap duurt ongeveer 9 maanden.
Vanaf 12 maart reken je 9 maanden terug.
De bevruchting was rond half juni.
Je kunt dus niet in maart of april bevrucht zijn.

Antwoorden (3)

Nee dat kan niet je bent geen jaar zwanger maar je zwangerschap duurt negen maanden.
5 jaar geleden
Termijn echo is betrouwbaar. Als die zegt dat je 16 weken zwanger bent, ben je ook 16 weken zwanger.
Ik weet niet hoe je dan op iets anders zou uit kunnen komen.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+ Ik kan me zo voorstellen dat er een paar dagen, misschien een week foutmarge in zit, het is natuurlijk een schatting/indicatie. Maar maanden ernaast zoals vrager stelt kan niet.
Afgaande op gemiddelde en uitgaande van de uitgerekende datum van 12 maart is het als volgt:
Alle belangrijke data over je zwangerschapschap op een rij:
Je laatste menstruatie begon rond dinsdag 5 juni 2018.
De conceptiedatum (de bevruchting) was rond dinsdag 19 juni 2018.
De innesteling is rond donderdag 28 juni 2018. De precieze datum kan je voelen door wat menstruatie-achtige krampen en een beetje bloedverlies; innestelingsbloeding.
Je kan een zwangerschapstest uitvoeren vanaf dinsdag 3 juli 2018 om te weten of je zwanger bent.
Je eerste echo wordt rond de 8 weken gepland op dinsdag 31 juli 2018.
Op dinsdag 23 oktober 2018 ben je op de helft!! De 20 weken echo wordt tegen die tijd gepland.
Je eerste trimester (week 0 t/m 12) begint op dinsdag 5 juni 2018. In deze periode groeit je baby van eicel naar embryo tot foetus.
Je tweede trimester (week 13 t/m 27) begint op dinsdag 4 september 2018. Hoera! De eerste 12 weken zijn voorbij. De kans op een miskraam is nu aanzienlijk afgenomen en je zwangerschapskwalen zullen nu (hopelijk) ook minder worden. Geniet van dit tweede trimester.
Je derde trimester (week 28 t/m 40) begint op dinsdag 18 december 2018. De laatste fase waarin je baby verviervoudigt in gewicht en jouw buik dus ook flink toeneemt.
Je uitgerekende datum is dinsdag 12 maart 2019. De bevalling en geboorte van je kindje!