Kun je anoniem zonder dat je ouders er achter komen naar een gynaecoloog?

p.s ben 18 jaar dus wil het nog niet gelijk vertellen. Zou eerst willen weten of het kindje gezond is.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ofja ik word bijna 18 maar zou dat ook kunnen onder de 18
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ga beter eerst naar de huisarts, dat moet toch geen probleem opleveren thuis?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Naar de huisarts kan vanaf 16 jaar zonder dat je ouders dit hoeven te weten. Maar waarom direct een gyneacoloog? Bij een normale zwangerschap zonder medische voorgeschiedenis kan je beter bij een verloskundige terecht.
Dat word ook vergoed uit het basispakket.
De afspraken bij de gyneacoloog moet je eerst je eigen risico voor opmaken. Een verloskundige kan je al bij terecht vanaf het moment dat je weet dat je zwanger. Zij begeleiden de gehele zwangerschap de a.s. moeder. Ook zorgen ze voor echo's en krijg je in de 12e week van je zwangerschap een bloedonderzoek.
Ze kunnen je ook helpen/adviseren hoe je dit thuis gaat oplossen.
Je bent echt niet de enige die al voor haar 18e zwanger is.
Mijn advies: praat er zo snel mogelijk over. Dit kan je niet alleen, ook als de baby niet gezond is heb je iemand nodig.
En ouders zijn onvoorspelbaar. Je weet pas hoe ze gaan reageren als je het verteld. Ik op dat de baby gezond is en dat je kan genieten van je zwangerschap.

Antwoorden (1)

Nee, je ouders hoeven er niet achter te komen. Alle artsen, dus ook de gynaecoloog, moeten zich houden aan het medisch geheim. En in de wetten/regels, die hierover zijn opgesteld, is bepaald dat iedereen van 16 jaar en ouder zelf mag bepalen of een ander wordt geïnformeerd of niet. Dit geldt ook voor de ouders.
De onderstaande link leidt naar een site, speciaal voor kinderen. En je bent als 18 jaar, dus iets ouder dan de doelgroep van deze site. Maar in tegenstelling tot de meeste sites over dit onderwerp, wordt hierin ook gesproken over de rechten ten opzichte van de ouders.