Hoelang wachten met zwanger worden na curetage?

Hallo, ik heb in 2,5 jaar tijd 4 miskramen/curretages gehad. Eerst in november '15, toen miskraam mei '16, curretage ivm mola november '16 en de laatste curretage was in november '17. Ik zou graag opnieuw willen proberen, maar kan een baarmoeder dat wel aan? Mijn cyclus is nog niet op gang gekomen, maar als dat eenmaal gebeurd, kunnen we er dan weer voor gaan of liever een bepaalde tijd afwachten ?
Bvd.

6 jaar geleden
7.6K
Erna55
6 jaar geleden
Wat heeft de gynaecoloog je geadviseerd ?
Beau1908
6 jaar geleden
Ik moet nog op controle, maar de huisarts zei "even rust" te nemen, maar aan dat advies heb je niet zoveel.
LeonardN
6 jaar geleden
Dan kan je tijdens de controle mooi vragen wat er dan geadviseerd wordt. Aan welke tijdsspanne je moet denken.
Beau1908
6 jaar geleden
Dat begrijp ik, en dat zal ik zeker doen. Echter is de afspraak pas over 2 weken en ik wil graag nu wat van gedachten wisselen aangezien het iets is waar ik elke dag mee in mijn hoofd loop.
LeonardN
6 jaar geleden
Dan bel je de huisarts of gynaecoloog op.
Erna55
6 jaar geleden
Alleen je arts kan je hier zinnig in adviseren.
Neem geen advies aan van wildvreemden op internet die iets " hebben horen zeggen" .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou het advies van je huisarts ter harte nemen en even een pauze inlassen.
2 weken wachten op je afspraak met de gynaecoloog lijkt lang. Maar dat is het wel waard.
Het is belangrijk dat je je goed laat informeren. Een mola en diverse curettage is niet niks. Mogelijk is hier een oorzaak voor te vinden.
Laat je ook goed onderzoeken voordat je weer probeert zwanger te worden. Ook mentaal is dit loodzwaar. Je hebt echt rust nodig om dit goed te verwerken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het beste is inderdaad de afspraak met de gynaecoloog af te wachten, ieder lichaam is anders, dus mogelijk krijg jij een ander advies dan een ander. Lees dit eens, dan begrijp je het antwoord van je huisarts:
https://snelzwangerworden.nl/zwanger-worden-na-curettage/
Het advies van de gynaecoloog kan afwijken van het advies in de link, wacht dus echt de afspraak met de gynaecoloog af.
Beau1908
6 jaar geleden
Ja Vics, mentaal is het ook zwaar. Alleen als je zoiets graag wilt dan wil je niet wachten. Niet iedereen begrijpt dat.. Maar als je gynaecoloog zegt dat ik moet wachten doe ik dat natuurlijk. Bedankt voor je bijdrage in ieder geval.
Beau1908
6 jaar geleden
Crea bedankt voor de link. Ik heb het gelezen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik begrijp hoe zwaar het is. Ik ben zelf via iui zwanger geworden. En dat wachten en hopen is hels. Dat valt gewoon niet uit te leggen hoe heftig het is.

Het beste antwoord

Ik heb zelf ook 3 miskramen achter elkaar meegemaakt waarbij 2 curettages. Ik kreeg elke keer het advies van de gynaecoloog om na de curettage met seks te wachten tot ik niet meer zou vloeien en in elk geval te wachten met zwanger te worden tot ik weer mijn menstruatie had gehad.

De reden hiervoor is dat bij een curettage het slijmvlies in de baarmoeder wordt weggehaald voor een deel en dit na een menstruatie weer optimaal is om de innesteling van een vruchtje weer goed te laten verlopen. Na een mola zwangerschap wordt wel geadviseerd om te wachten tot het zwangerschapshormoon helemaal verdwenen is en dat duurt dan langer. Het advies is dan meestal ook daarna nog een half jaar te wachten met zwanger worden omdat het achtergebleven mola-weefsel opnieuw actief kan worden. Je geeft aan dat je daarna weer zwanger geweest bent, dus ik neem aan dat je wel onder controle gestaan hebt?

In elk geval is het geen probleem om er na een curettage weer voor te gaan na een menstruatie te hebben gehad. Als je vruchtbaar genoeg bent en verder gezond en fit, kan dit al snel weer het geval zijn, zeker als je een regelmatige cyclus hebt en je zelf kunt berekenen wanneer jouw ovulatie plaats vindt.

Zelf had ik het opgegeven na 3x die ellende en liep al tegen de 40 intussen. Ik hield me er niet meer mee bezig en had ook niet veel zin in sex in die tijd. Toch is het in een van die weinige momenten gebeurd dat ik ineens zwanger bleek te zijn. Bij de ontdekking ervan bleek de zwangerschap al in de 11e week te zijn! Nog net 12 dagen voor ik 41 werd kreeg ik een gezonde zoon! Iets waar ik eigenlijk al afscheid van had genomen. Pas toen het kind echt levensvatbaar zou zijn, begonnen we met babyspullen kopen en het kamertje inrichten ;-)

Belangrijk is dat je zowel psychisch als lichamelijk weer klaar ervoor bent om het opnieuw te proberen. Het was een emotioneel zware periode en verwerkt is alles niet snel. Beter is het om wat tijd te nemen en er geen obsessie van te maken. Zorg dat je geen medicatie meer hoeft te nemen en begin vast met gezond te leven....geen roken, alcohol, goede nachtrust, bewegen en relaxen op zijn tijd. Denk om je foliumzuur, vitamines en mineralen bij de voeding. Zorg in elk geval dat je er klaar voor bent....het wordt nog lastig genoeg mocht je weer zwanger worden. Vooral de eerste tijd ben je onzeker, gespannen en oh zo alert op elk dingetje! Het zal zeker geen ontspannen tijd worden...ik wens je veel sterkte en daarna geluk toe!
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Plus!
Beau1908
6 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Blij te lezen dat het bij jou toch nog goed is gekomen. Erg blij voor je! Ik ga ook zeker de tijd nemen om dit allemaal een plekje te geven en om mijn hoofd en lijf weer op orde te krijgen. En het lijkt er op dat mijn cyclus nu na 8,5week weer op gang komt. Ovu test geeft vandaag zo goed als positief aan, dus waarschijnlijk komt mijn ei binnen zeer korte tijd. Eindelijk vooruitgang en hopelijk gaat het van daaruit weer helemaal goed komen.

Andere antwoorden (1)

Het is zelfs zo dat men adviseert om meteen te proberen, als er nog hormoon in het lichaam aanwezigheid is is de kans op slagen juist groter dan bij langer wachten.

Geen garanties voor deze uitspraak want het ligt volledig aan wat de reden is dat het niet goed is gegaan. Er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Maar er is geen reden om te wachten of langer te wachten. Eigenlijk juist niet tenzij daar een bepaalde medische noodzaak voor is, maar dat had je dan ook wel verteld geworden door de arts. Ik heb het nog nooit ergens gezien of gelezen dat zoiets het geval is.

Toegevoegd na 3 uur:
Oke, mijn reden is misschien niet meer actueel te noemen. Maar feit blijft dat het eerder geadviseerd wordt om wel zo snel mogelijk weer te proberen ipv langer te wachten.

Liefst wel 1 menstruatie afwachten ivm datum bepalen en ook dan weet je zeker dat het zwangerschapshormoon uit je lichaam is.

(hoewel ik wel vandaag op een wetenschappelijke website wel gelezen had dat doorbloeding van de baarmoeder daar een rol bij kan spelen, kan ik deze even niet zo snel terug vinden)

Kwaad kan het zeker niet, tenzij er sprake is van ontstekingen of andere zaken waardoor het afgeraden wordt.
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
.." als er nog hormonen in het lichaam aanwezig zijn is de kans van slagen juist groter " ...
Leg even uit wanneer hormonene komen en wanneer ze verdwijnen, want dit is onzin.
sterredag
6 jaar geleden
Ach ja, zo heb ik het ooit eens gelezen. Ik heb het per definitie NIET over het HCG hormoon, want die voorkomt een nieuwe eisprong. Ook doorbloeding kan ermee te maken hebben. Je lichaam past zich aan aan een zwangerschap op verschillende manieren. Dat het geen probleem is om het snel weer te proberen klopt sowieso, eigenlijk doet het er niet toe waarom dat zo is.
Erna55
6 jaar geleden
Dus je denk " ooit ergens iets" glezen te hebben. Maar het is dus onzin. " ook doorbloeding kan ermee te maken hebben " ... Ook onzin.
wil je dit even uitleggen ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Weet je überhaupt wel wat een mola zwangerschap of een curettage is?
Eerst jezelf inlezen en met degelijke bronnen komen voordat je geheel misplaatst antwoord geeft.
sterredag
6 jaar geleden
Nee ik heb dat ooit eens gelezen, en dat is alleen die motivatie... veel vaker ben ik tegen gekomen dat je na een miskraam (of een vroegtijdig beeindigde zwangerschap) je juist vruchtbaarder bent. Ja hoor vics ik weet wat dat is en wordt om verschillende redenen uitgevoerd niet alleen bij een onvolledige miskraam. En een mola is dat het embryo niet of niet goed gevormd wordt. Het doet er eigenlijk niet toe, het gaat hier om een zwangerschap die niet goed liep waardoor en afstoting van de vrucht plaats vond en niet altijd volledig en de vraag of je daarna weer snel zwanger mag worden en dat antwoord is JA dat mag. Je hoeft niet lang te wachten en ja je bent vruchtbaarder juist in het eerste half jaar erna. Google er zelf maar op. En 1 van de dingen die je dan leest is mogelijk door de beter doorbloeding en ik herinner me dat men ook gedacht heeft dat het te maken heeft met hormonen. (niet het HCG hormoon) Er is veel nog niet duidelijk hoe sommige dingen werken. Maar feit is wel dat je vruchtbaarder bent de eerste periode na een miskraam om wat voor reden dan ook.
sterredag
6 jaar geleden
Ach ja en laat dat nou ook nog net door mijn verloskundige verteld zijn (de baarmoeder is al beter ingericht op een zwangerschap. Het duurt even voordat dat weer helemaal terug naar "normaal" is. ... alszijnde normaal voor die persoon.
Beau1908
6 jaar geleden
Sterredag, ik draai ook al heel wat jaartjes mee in Het "zwanger-worden" wereldje (helaas). Tempen ovu testen enz enz ik heb er ondertussen een studie van gemaakt. Gelukkig ook nog 1 gezonde dochter gekregen tussendoor. Wat jij zegt klopt wel, dat zegt mijn gynaecoloog ook. Alleen dat is onder "normale" onstandigheden. 4 miskramen/curettages en een complete mola? Not so sure... Lijkt mij een behoorlijke aanslag op een baarmoeder.... dat ik zwanger kan raken is duidelijk en de reden van de miskramen/mola is "gewoon pech" hebben. Maar dan nog...hoelang zou je moeten wachten om je lichaam te laten herstellen na al deze ellende is wat ik me afvraag... Ik zal het mn gyn vragen natuurlijk...
sterredag
6 jaar geleden
Wat ik tot nu toe heb uitgevogeld zou een menstruatie betekenen dat je lichaam qua zwangerschap hersteld is. Het lijkt me sowieso verstandig dat er meer onderzoek gedaan wordt naar hoe het komt dat het zo moeilijk gaat, dat wordt ook geadviseerd bij herhaalde miskramen. Kan ook het spermakwaliteit van je partner zijn. Dan zou een IVF misschien beter werken omdat ze dan de gezonde zaadcellen er proberen uit te zoeken.
Of misschien dat zoiets ook kan zijn met jouw eicellen. Informeer er zeker naar!
Beau1908
6 jaar geleden
Dat onderzoek is gedaan. Ook bij mijn eerste kindje. Maar onderzoeken werden uit dat er niks mis was. Domme pech noemen ze dat. Ik ben wel snel gestresst dus dat kan ermee te maken hebben (ookal beweerd men vaak van niet).
sterredag
6 jaar geleden
Stress kan er zeker wel mee te maken hebben. Ik wens je heel veel succes en sterkte en wat de reden ervan ook is, er is geen reden om het uit te stellen medisch of fysiek gezien. Qua stress zou ik je nog kunnen adviseren om het ff op zijn beloop te laten. Je gebruikt geen voorbehoedsmiddelen, maar laat temperaturen, timen etc ff los, hou je zo min mogelijk bezig met de cyclus en probeer van elkaar te genieten.