Als je met een familielid trouwt, is er sprake van inteelt.
Inteelt veroorzaakt niet per definitie afwijkingen, maar omdat de ouders familie van elkaar zijn en dan beiden drager kunnen zijn van dezelfde erfelijke afwijkingen, wordt de kans op erfelijke afwijkingen versterkt.
Voorbeelden hiervan zijn te zien geweest in bijvoorbeeld de Russische tsarenfamilie en de nakomelingen van de Britse koningin Victoria Deze nakomelingen hadden allemaal een verhoogd risico op hemofilie.

Simpeler uitgelegd:
Bij de conceptie krijgen kinderen de genen van vader en moeder, dus twee complete "bouwplannen"
Nu zitten er in ieder "bouwplan" ziekten, tekortkomingen maar ook gewoon fouten(beschadigingen).
Gelukkig hebben zeer verschillende ouders (wat betreft afstamming) zelden exact dezelfde fouten in hun genen en worden de "bouwplannen" grotendeels samengesteld uit de goede delen van het genenpakket van man en vrouw.
Zijn man en vrouw verwant, dan zitten er op veel plaatsen dezelfde fouten in de genen en kan dus niet zo een goed "bouwplan" uit het genetisch materiaal worden samengesteld, welke risico groter is naarmate de verwantschap sterker is.
6 jaar geleden
amc
6 jaar geleden
+ heel goed en duidelijk uitgelegd!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+goed antwoord!