Hallo ik zou graag een tattoo zetten mag je dat zetten als je zwanger ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
Ritsuka
6 jaar geleden
Wacht gewoon tot je klaar bent met borstvoeding geven, voor de veiligheid. Zo dringend is een tattoo niet, de gezondheid van je kindje lijkt mij belangrijker.

Antwoorden (3)

Er zijn drie goede redenen waarom je beter geen tatoeage kunt laten zetten als je zwanger bent.
De eerste is het gevaar op infecties of zelfs een besmetting met het hepatitis virus door niet goed schoongemaakte instrumenten. Gelukkig is de kans hierop erg klein en worden instrumenten in een goede salon goed schoongemaakt. De tweede reden waarom je beter geen tatoeage kunt laten zetten als je zwanger bent. is de dat je lichaam en je huid er anders uit zien. Je huid is meer gehydrateerd en hierdoor kan een tatoeage er anders uit gaan zien dan oorspronkelijk de bedoeling was. Ook ben je tijdens jouw zwangerschap vaak wat dikker doordat je meer onderhuids vet opslaat. Je hebt kans op striae waardoor het bindweefsel onder jouw huid gaat scheuren en waardoor de tatoeage er na je zwangerschap heel anders uit ziet. Het kan ook zijn dat je na je zwangerschap weer afvalt en de tatoeage ook een deel van de vorm verliest.
De derde reden is dat een deel van de inkt ook in jouw bloedbaan terecht zal komen. In kleine hoeveelheden kan dat weinig kwaad voor een volwassen persoon maar of het kwaad kan voor jou ongeboren baby, daar is nog niets over bekend.
Een goede tatoeage salon zal je dan ook niet tatoeren tijdens jouw zwangerschap maar je adviseren om na je zwangerschap terug te komen.

Bron: GGD Nederland

Je bent van plan een tatoeage te laten aanbrengen. De GGD vindt het van belang om je van te voren te informeren over een aantal mogelijke risico,s. Omdat het bij het aanbrengen van een tatoeage gaat om een huiddoorborende handeling moet door een juiste werkwijze en een juist gebruik van de apparatuur voorkomen worden dat je besmet wordt met bloedoverdraagbare ziekten, zoals Hepatitis B en C. Daarnaast kunnen door slechte verzorging en onhygiënische behandeling (zowel door jezelf als door de behandelaar) wondinfecties ontstaan die schadelijk zijn en je tatoeage er niet mooier op maken. Onder de 16 jaar wordt een tatoeage sterk afgeraden. Voordat je een tatoeage laat aanbrengen wordt je gevraagd een toestemmingsformulier (een verklaring) in te vullen. In dit toestemmingsformulier staan o.a. een aantal vragen over je gezondheid. Het invullen van het toestemmingsformulier is voor je eigen veiligheid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is een tattoo op mijn arm dat ik wil dat kan toch geen kwaad
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het is gewoon ( en terecht ) nog nooit getest op babys ik zou voor die paar maanden uitstel geen risico nemen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thalia,
Ook door je arm stroomt bloed.
Nee wordt op diverse sites afgeraden. Je kunt je ook laten adviseren door je arts. De chemische stoffen van de inkt in je huid kan via bloed bij je baby terecht komen en in sommige gevallen kan jij of je baby infecties oplopen als de tattoo shop niet GGD erkend is. Wacht liever tot na de bevalling en nogmaals raadpleeg je arts
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is een tattoo op mijn arm dat ik wil dat kan toch geen kwaad
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maakt niet uit op wat voor plek op je lichaam, risico blijft er. Een professionele tattooshop zou dit ook kunnen weigeren als ze zien dat je zwanger bent. Maar goed, jij beslist uiteindelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kzal het vragen aan de gynaecoloog of dokter zij weten het beste
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je vindt dat de dokter het 't beste weet, waarom stel je de vraag dan toch hier? En als hier iedereen het afraadt, mag je ervan uitgaan dat de dokter dat ook doet ...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@janJ2002 precies mijn reactie!!
Belletje naar huisarts en je hebt direct antw ipv moeite doen en je vraag hier stellen.
New dat is onverantwoord.
Een professional zal zeker geen zwanger vrouw tattooeren.
Omdat de pijn een stress reactie kan veroorzalen.
Lol n stress reactie van de huid kan al overslaan op de ongeboren baby.
Ik als tattooeerder zou er zeker niet aan beginnen.
Is een onderwerp van de basis kennis.