heeft het gebruik van de anticonceptiepil invloed op de uitslag van een zwangerschaptest?

Op dit moment ben ik aan de pil maar heb deze niet altijd even goed geslikt. Ik vermoed nu dat ik zwanger ben (ondanks bloeding in zelf ingelaste stopweek vorige week), als ik nu een test zou doen (terwijl ik gisteravond en de week eraan vooraf de pil heb geslikt), maakt het dan uit wat betreft de uitslag of ik zwanger ben? Is de uitslag betrouwbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (3)

De pil heeft geen invloed op de uitslag van de test. Deze meet het HCG gehalte in je urine, dit is een hormoon wat aangemaakt wordt in de eerste maanden van de zwangerschap.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel kan het zijn dat je te vroeg test, waardoor het hormoon nog niet voldoende aanwezig is. Bij twijfel na 1 à 2 weken nog een test doen. Of langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitslag als het "ja zwanger" is is betrouwbaar. De pil heeft er geen invloed op. Er wordt nl bepaald of je het HCG hormoon hebt dat afgescheiden wordt als een bevrucht eitje zich nestelt in de baarmoeder (pil is ander hormoon)
Als je de test iets te vroeg doet (als het eitje nog onderweg is) kan hij negatief zijn terwijl je toch zwanger bent. Als je veel alcohol hebt gedronken kan hij ook negatief uitvallen...er zijn veel links te vinden op google.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pil heeft geen invloed op de uitslag van de test. Wel een advies: de testen zijn betrouwbaar als je ze minstens 14 dagen na de eisprong gebruikt. Maar je weet niet wanneer je eisprong geweest zou kunnen zijn.

Wacht daarom tot ongeveer 20 dagen nadat je seks hebt gehad waarvan je zwanger zou kunnen zijn geraakt. Je kunt namelijk zwanger zijn van seks die een paar dagen vóór de eisprong al heeft plaatsgevonden. Als je te vroeg test, en de uitslag is negatief |(niet zwanger), dan is die uitslag namelijk nog niet betrouwbaar.

Overigens: als de test positief (wel zwanger) is, kun je ervan uitgaan dat je ook echt zwanger bent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, en natuurlijk een open deur: lees de gebruiksaanwijzing van de test, en volg die ook nauwkeurig op.

Mocht je een bakje gebruiken om je urine op te vangen, zorg er dan voor dat het schoon en droog is, en dat betekent ook dat er geen resten schoonmaakmiddel in zitten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het dan niet beter om 2 keer te testen? De eerste keer na anderhalve of 2 weken na se sex, de tweede pas na 20 dagen? Stel dat de eerste wel positief is, heb je meer tijd om te bedenken wat je daarmee aan moet. Hoe eerder je het weet, hoe beter. En als de uitslag negatief is, dan die tweede keer dus nog. Toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan inderdaad, maar dan wel de eerste keer testen na 14 dagen. Anderhalve week is écht te kort, dan gooi je in feite gewoon een test weg. Je kunt namelijk wel zwanger raken van seks een paar dagen vóór de eisprong, maar niet van seks een paar dagen ná de eisprong.