Kan ik tramadol blijven gebruiken tijdens zwangerschap? Ik gebruik het al 4 jaar dagelijks en heb het nodig Voor de pijn in mijn knie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
18.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag het aan je huisarts of apotheker!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Al 4 jaar en nog steeds de bijsluiter niet gelezen?

Antwoorden (3)

Volgens de bijsluiter is het niet geadviseerd maar ik zou zeggen neem contact op met je huisarts.
Onder begeleiding kan hij anders adviseren.

(kijk even goed of dit de juiste bijsluiter is ?)
en anders de papieren bijsluiter die je nu hebt
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Welke bijsluiter bedoel jij dan? Heb je een link?
ronron1212
9 jaar geleden
Ik denk dat hij deze bedoel
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Tramadol.aspx?mId=10704&rId=230#L7
Zwangerschap, borstvoeding en vruchtbaarheid
Bent u zwanger, denkt u zwanger te zijn, wilt u zwanger worden of geeft u borstvoeding? Neem dan
contact op met uw arts of apotheker voordat u dit geneesmiddel gebruikt.
Er zijn nog onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid van tramadol tijdens de
zwangerschap te kunnen beoordelen. Gebruik Tramadol HCl Apotex dus niet als u zwanger bent.
Wanneer u tramadol gebruikt tijdens de zwangerschap, zal het vermogen van de baarmoeder om zich
te kunnen samentrekken niet worden beïnvloed. Wel kan de ademhalingssnelheid van de pasgeboren
baby veranderen, maar meestal is dit niet van betekenis. Daarnaast is er een kans op
onthoudingsverschijnselen bij de pasgeborene wanneer de moeder tijdens de zwangerschap lange
tijd tramadol heeft gebruikt.
Over het algemeen wordt het gebruik van tramadol niet aangeraden als u borstvoeding geeft. Kleine
hoeveelheden tramadol kunnen overgaan in de moedermelk. Meestal hoeft na een enkele dosis het
geven borstvoeding niet onderbroken te worden. Vraag uw arts om advies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb 2 huisartsen geïnformeerd. Nr 1 zei: je kunt het gewoon blijven gebruiken, de baby moet alleen 'afkicken' als hij/zij geboren is. Nr. 2 zei: absoluut niet gebruiken... Dus ik sta voor een moeilijke keuze!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
even afkicken is veel zwaarder en gevaarlijker dan je denkt. ik snap de moeilijke keuze niet echt... er zitten risico's aan.. Dus stoppen lijkt mij?
Tramadol passeert de placenta en bij hogere doses zijn in studies met dieren schadelijke effecten op de vrucht aangetoond. De kans op een laag geboortegewicht is verhoogd en de weeën zouden minder krachtig kunnen zijn, zodat de bevalling langer duurt.

Daarnaast is er bij opiaat-gebruik tijdens de zwangerschap vooral bij prematuurtjes een groter risico op een ademhalingsdepressie vlak na de geboorte en zal het kind na de geboorte ook last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Langdurig gebruik van tramadol tijdens de zwangerschap wordt ontraden.

Over gebruik van bepaalde sterkwerkende opiaten (morfine, oxycodon, methadon) is meer bekend. De risico's zijn vergelijkbaar en de kans op ontwenningsverschijnselen misschien wel groter, maar het kompas geeft bij deze middelen aan dat het gebruik alleen op strikte indicatie tijdens de zwangerschap gebruikt moet worden. Kun je niet zonder opioïde pijnstilling en wil je graag zwanger worden, overleg dan met je arts of overstappen naar een ander opiaat beter zou zijn. Voor zover mij bekend wordt dan meestal gekozen worden voor methadon, mogelijk omdat hier vrij veel ervaring mee is opgedaan.

Maar op welk middel je uitkomt met je arts, het blijft een persoonlijke afweging van de noodzaak van de medicatie en de risico's voor het kind. Je zou vóór een eventuele zwangerschap kunnen proberen tot hoe ver je kunt afbouwen: hoe minder je gebruikt, hoe lager het risico voor je kindje. Sommige middelen mag je niet meer stoppen in het laatste trimester, dus van tevoren (deels) afbouwen is -indien mogelijk - het beste.

Het vervelende is dat de mate waarin een kind last krijgt van ontwenningsverschijnselen, niet goed te voorspellen is en ook niet altijd correleert met de dosis die de moeder gebruikte. Sommige kinderen hebben geen merkbare klachten, terwijl anderen twee tot vier weken opgenomen zijn terwijl de ontwenningsverschijnselen met medicatie onderdrukt worden of het opiaat langzaam wordt afgebouwd. De kans op langdurige of blijvende problemen is bij goede medische controle, erg klein.

Zorg dat je alle informatie hebt, zowel over alternatieven voor pijnvermindering als over de risico's van het gebruik van opiaten tijdens je zwangerschap. Bij mij zouden anesthesioloog/pijnbestrijder, gynaecoloog en neonatoloog met ervaring met NAS (neonatal abstinence syndrome - ontwenningsverschijnselen bij de pasgeborene) op mijn lijstje staan om langs te gaan voor informatie en advies alvorens ik een beslissing zou nemen.