Heeft een morningafterpil wel zin als de eisprong al geweest is?

Want het voorkomt toch de eisprong? Dus als je de map na de eisprong neemt... Hoe zit dat dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

De MAP stelt je eisprong uit. Dus als je nét je eisprong gehad zou hebben, is het mogelijk dat er inderdaad al een bevruchting heeft plaatsgevonden. Daarom is de MAP ook geen 100% betrouwbaar.

Een eicel overleeft alleen niet lang; sperma veel langer. Wanneer je juist wél zwanger zou willen worden, maak je eigenlijk de beste kans op een zwangerschap wanneer je gemeenschap hebt net vóór je eisprong. In theorie heb je dus het meeste risico dat de MAP niet werkt, wanneer je precies tussen het moment van seksueel contact en het moment dat je de MAP neemt, je eisprong zou hebben. Had je je eisprong al een dag of langer vóór de seks, dan is de kans op bevruchting toch al kleiner.

Toegevoegd na 1 minuut:
De MAP werkt dus niet abortief, zoals sommige mensen wel eens denken. Wanneer er al een bevruchting heeft plaatsgevonden, heeft de MAP dáár geen werking op. Dat zul je als het goed is ook terug kunnen vinden in de bijsluiter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Die had je dus meteen zaterdag moeten slikken.
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom heb je zo lang gewacht?