Tegenwoordig kan je vaak bij een eerste echo van je baby het geslacht al vernemen, als je dat wilt . Zie toelichting. Vanaf welk jaartal is dat?

http://www.informatie-zwangerschap.nl/zwangerschap/20-weken-echo.

Ik wil graag weten vanaf wanneerdit een min-of-meer een standaard optie is.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dus vanaf welk jaartal werd dit mogelijk? In 1981 en 1978 was dat nog niet mogelijk, tenzij bij een latere echo, en dat was dan op medische gronden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn ervaring is dat je in 1991 en 1993 ook alleen een echo kreeg als die medisch noodzakelijk werd geacht. Het was in elk geval geen standaardprocedure.
Roxx79
10 jaar geleden
Ik snap je vraag niet goed denk ik? Bij de 1e echo van de baby (meestal rond 10 weken)kun je het geslacht nog niet zien, dat kan op zn vroegst vanaf een week of 16. Bij de 20-weken echo - welke je standaard krijgt als je gewoon verzekerd bent - kan men je met redelijke zekerheid vertellen wat het geslacht is. Ze geven echter nooit garantie :) Als dit geen antwoord op je vraag is, moet je je vraag even opnieuw formuleren denk ik.

Het beste antwoord

De eerste echo wordt tegenwoordig vaan al bij 8 of 9 weken zwangerschap gemaakt en dan is er heus nog geen geslacht te herkennen (ook nog niet uitwendig waarneembaar als je rechtstreeks zou kunnen kijken). Op een (pret)echo kun je het vanaf een week of 15 laten bepalen. Aangezien de (standaard) medische echo bij plm. 20 weken is, is dat dus het moment dat er naar gekeken kan worden. Vanaf wanneer dat is durf ik niet te zeggen.