Zijn er liggingen gevaarlijk voor een ongeboren baby?

Tijdens de echo zagen wij dat de baby op handen en voeten lag. De baby is 20 w en 4 d.
Mijn vraag is dus eigenlijk is dat gevaarlijk?
alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ze bij de echo niet zeiden dat dat kwaad kan, dan kan dat geen kwaad. De echo-makers zitten er op...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met 20 wk is er sowieso niets aan de hand.

Antwoorden (2)

Nee hoor. Je kind heeft nog alle ruimte om te buitelen en zal een volgende keer weer anders liggen, pas tegen het eind van de zwangerschap is het van belang dat het koppie naar beneden komt, en zelfs als dat niet het geval is, is er nog geen man over boord. Soms kan het kind in de laatste weken nog gedraaid worden, en als het echt in een positie ligt waarbij een normale bevalling onmogelijk is, is een keizersnede een oplossing. Net waar je op hoopt natuurlijk, maar als het nodig is, is het nodig.

Wat gevaarlijk kan zijn, maar dat komt zelden voor, is dat het kind de navelstreng helemaal rond de nek krijgt in de buik. Bijna altijd floept dat vanzelf weer goed, de navelstreng is dik en stug en glibberig, zal niet snel vast komen te zitten.
Een vriendin van mij beviel, en toen zagen ze dat er een knoop in de navelstreng, volgens de verloskundige was dat heel uniek, en zelfs in die situatie had haar zoontje gewoon voedsel gekregen door de navelstreng,
Geen zorgen maken dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De navelstreng op het nekje is ook alleen gevaarlijk tijdens de bevalling, niet al eerder tijdens de zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar. Ik ken iemand van wie het kindje twee weken voor de uitgerekende datum in de buik is gestikt omdat de navelstreng strak rond de nek zat. Maar dat is wel erg zeldzaam.
De baby ligt zo goed beschermd dat het zeker niet gevaarlijk is. Ook heeft ze baby rond deze rijd nog voldoende plek om te bewegen en ligt hij morgen misschien wel heel anders. Niks om je zorgen over te maken!