Wel of niet moeten werken met zwangerschapsmisselijkheid?

Hallo!,

Al een paar weken ben ik ziek door de zwangerschap. Een aantal keer per dag moet ik kokhalzen en soms overgeven.
Ik heb nu vakantie en lig al twee weken op bed. Bij mijn werk stond had ik mij ziek gemeld omdat ik niet instaat was om te komen werken. Mijn misselijkheid word erger wanneer ik dingen doe, zoals drinken pakken of wat eten maken.
Mijn werk belde mij op om te vragen hoe het was en ze vertelde mij dat ik gewoon moest komen werken. Omdat er genoeg zwangere vrouwen op de wereld zijn die ook gewoon werken tijdens de zwangerschap, ondanks dat ze misselijk zijn.
Kunnen ze mij verplichten om te komen werken als ik zelf het gevoel heb dat het beter is dat ik thuis blijf. En dan niet omdat ik geen zin heb om te werken. Maar omdat ik weet hoe ik mij voel en hun niet? (ruim een uur ben ik onderweg met de bus om op mijn werk te komen. dus ben ook niet zo maar thuis. al een aantal keren heb ik overgeven op het station en in de bus omdat ik het niet in houden kon)

Bedankt voor het lezen!
groetjes x

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon even naar de dokter gaan. Óf hij kan je helpen, óf hij kan bevestigen dat je niet in staat bent te werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben wel aan het werk gegaan ondanks de misselijkheid en heb de afspraak gehad dat ik mij terug kon trekken of even iets anders kon doen als het echt niet ging (wat echt vaak nodig was). Tevens zorgde ik ervoor dat ik altijd in de buurt was van een wc.. Uiteindelijk vonden ze dit allemaal toch wat te lastig en hebben ze "aangeboden" om gedeeltelijk in de ziektewet te gaan. Via de huisarts heb ik wat medicijnen gekregen tegen de misselijkheid: Emesafene. Wat mij ook erg hielp was toch proberen regelmatig kleine beetjes te eten. Ik weet niet of een werkgever je kan verplichten. Het kan wel zijn dat hij wil dat je dan naar de bedrijfsarts gaat (is misschien een idee om sowieso te doen, wordt je wellicht wel serieus genomen). Heel veel sterkte, en succes met je zwangerschap!

Antwoorden (4)

De enige die daar antwoord op kan geven is je dokter, je vroedvrouw en vooral de arbo-arts.
Dus niet jouw baas of werkgever. Die kan dat niet beslissen, maar moet dat overlaten aan de bedrijfsarts.

Zij kunnen je ook tips geven om misselijkheid tegen te gaan.
Op bed gaan liggen, zomaar omdat je misselijk bent, is geen goed idee.

Laat eerst goed uitzoeken wat er aan de hand is, wat er aan te doen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een arboarts mag jou verplichten (weer) te gaan werken en dan ga je gewoon maar niemand kan jou tegenhouden als je op je werk weer te ziek wordt om naar huis te gaan en dan meld je je (weer) ziek.

Er zijn heel veel vrouwen die te erg misselijk zijn om te werken de eerste weken, heb ik ook gehad. Ik heb ongeveer vanaf week 9 tot en met 15 eigenlijk niet gewerkt en de misselijkheid bestond vanaf week 7 tot en met 17.

Ze kunnen niet verwijzen naar anderen omdat het gros van de vrouwen vooral 's ochtends misselijk was maar jij (en ik) zijn dat de hele dag door en daar kun je niet bij werken inderdaad.

Je kunt nog naar de huisarts gaan en om bijv emesafene vragen, dit heb ik geslikt toen ik zwanger was van de tweede. Het was niet zo dat je dan helemaal niet meer overgeeft maar het komt niet meer zo plotseling op, je kunt er beter mee omgaan. Bij anderen werkt dit overigens niet.

Bespreek het met je arbo/bedrijfsarts, maak een afspraak met je huisarts maar bespreek dit niet meer met je werkgever, die heeft zelfs het recht niet om te weten WAAROM je ziek bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zal je ziek moeten melden via de officiële weg. De arbo-arts zal uiteindelijk moeten bepalen of je weer moet gaan werken. Overleg met je verloskundige hierover, die kan eventueel een briefje schrijven. Je mag nooit ontslag krijgen om deze reden, een tijdelijke contract kunnen ze zonder opgaaf van reden niet verlengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, niet werken als je zo ziek bent, ik was enorm ziek en lag echt dagen op bed, omdat ik niets kon. Doe waar je een goed gevoel bij hebt, je gaat vanzelf dingen doen zoals boodschappen, maar dat kost veel moeite.
Vooral heel veel sterkte toe gewenst, trek j niets aan van mensen die allerlei tips hebben waar je niets aan hebt, bijv dat je gewoon door moet gaan, of dat je er niet aan toe moet geven.. vaak hebben ze het of zelf niet mee gemaakt of niet zo erg als jou.

Hou je taai, het is echt afschuwelijk en vaak niet uit te houden, omdat je zomaar weken achter elkaar misselijk bent, maar er komt een eind aan!!!