als je een abortuspil neemt en je verliest geen stolsels is de abortus dan mislukt?

Als je de abortuspil(len) correct volgens de gebruiksaanwijzing van de abortuskliniek hebt ingenomen, en je hebt wel buikpijn en verliest wel bloed, maar gewoon geen stolsels, zou de abortus dan mislukt kunnen zijn (en de bloeding is nu, de volgende dag al bijna helemaal gestopt)?

Er staat namelijk overal op internet en in het boekje dat ik heb meegekregen dat je bloed met stolsels zou verliezen en je minstens 2 weken kon bloeden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem even contact op met de persoon, die je deze pillen heeft verstrekt, die weet dat het beste.

Antwoorden (2)

Nee, de abortus hoeft niet mislukt te zijn. Wel moet je voor controle terug of het vruchtje afgestoten is. Twijfel je te veel bel de kliniek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen bij te veel twijfel bellen.
Wanneer kun je de abortuspil gebruiken?
Bij gebruik van de abortuspil wordt de zwangerschap afgebroken en komt de zwangerschap via de vagina naar buiten. Dit gaat gepaard met bloedverlies en pijn. Deze methode wordt ook wel een medicamenteuze zwangerschapsafbreking genoemd.

Over het algemeen is de abortuspil het meest geschikt als je nog niet zover zwanger bent, dus als je nog maar kort over tijd bent. De pijn is dan over het algemeen goed te verdragen, en de hoeveelheid bloedverlies valt mee. Naarmate je verder zwanger bent, worden deze heviger. Daarom schrijven wij de pil niet voor na 9 weken zwangerschapsduur, dus niet als je langer dan vijf weken over tijd bent.
De abortuspil kun je ook gebruiken als je nog maar een paar dagen overtijd bent en de zwangerschapstest positief is. De zwangerschap is dan vaak nog niet met de echo te zien. Soms wordt de hoeveelheid zwangerschapshormoon in het bloed getest.

De abortuspil wordt in Nederland meestal tot 7 weken zwangerschap gebruikt, omdat de abortuspil voor deze periode geregistreerd is. Tussen de 7 en 9 weken mag de pil ook worden voorgeschreven. We doen dit alleen aan vrouwen die erg graag deze behandeling willen hebben, omdat bloedverlies en pijn heviger kunnen zijn dan bij een zwangerschapsduur van minder dan 7 weken.

Hoe gaat de behandeling met de abortuspil in zijn werk?
Als je besloten hebt om de zwangerschap af te breken met de abortuspil, dan krijg je deze pil (Mifepriston) op het spreekuur van de arts. Je krijgt ook een recept voor Misoprostol. Dit medicijn moet je bij je eigen apotheek ophalen. De volgende ochtend breng je vier tabletten in de vagina. Meestal begint het bloedverlies dan binnen een paar uur. Is dat niet het geval, breng dan 4 uur later nogmaals 4 tabletten in de vagina. Is het bloedverlies wel begonnen, maar is de zwangerschap nog niet naar buiten gekomen, neem dan 2 tabletten in je wangzak gedurende een half uur en slik ze daarna door.

Bel even met de arts die je dit voorgeschreven heeft en vraag hoe te handelen, doe dit niet op eigen houtje.