Hoe kan ik op mezelf wonen met een baby?

Ik ben nu 6 weken zwanger. Ik ben 20 en woon nog bij mijn ouders. Ik twijfel over abortus of het kind houden.

Als ik het kind hou, hoe kan ik dan financieel rondkomen? De vader is niet in beeld en het kind bij mijn ouders opvoeden is geen optie. Momenteel studeer ik 1 dag per week en werk ik 3 dagen per week. Ik krijg geen studiefinanciering, omdat het een deeltijdstudie is. Op mijn werk heb ik een 0-uren contract. Ik zit echt met mijn handen in mijn haar. Met mijn loon zou ik echt niet kunnen rondkomen als ik zelfstandig zou wonen. Bovendien zou ik mijn kind dan naar de kinderopvang moeten brengen waardoor ik praktisch niks van mijn loon (8 euro per uur) zou overhouden.

Ik heb best vaak gevoelens om het kind te houden (alhoewel ik ook veel twijfels heb over wat ik het nu kan bieden), maar als ik geen geld heb, wat moet ik dan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou je ook aanraden naar je huisarts te gaan om het te bespreken. Maar mijn reactie is om je te zeggen dat je voor een 20 jarige heel goed Nederlands schrijft en jouw probleem perfect onder woorden brengt. Zo te zien heb je een prima opleiding genoten en heb je een goed stel hersens. Heel veel sterkte en wijsheid bij het nemen van een beslissing!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom neem je dat aan, Carscho? Het is wel mijn persoonlijke vraag. Ik moet alleen mijn woonplaats bijwerken, ik woon sinds een jaar weer in Nederland.
Ritsuka
11 jaar geleden
In elk geval sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een belangrijke vraag. Zou een kind jou persoonlijke ontwikkeling in de weg staan? Je geeft heel wat op door het kind te krijgen. Ja je kunt later gaan studeren of reizen. En je werk kan wel wachten. Maar toch zal het anders zijn. Moeilijker en zwaarder.
Je ben nog jong en je kan altijd een ander kind krijgen.
Ja ik weet het klinkt erg hard... Maar het is nog harder als je je kind gaat verwijten dat het je het leven heeft afgenomen.
Dat moet je je goed bedenken. Het is niet alleen financieel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kan ook nog eens iets lichamelijk of geestelijk mis zijn met het kind waardoor het helemaal zwaar wordt om nog een studie en werk te blijven doen. Als je ouders je niet helpen wordt dit wel heel erg lastig en zal het kindje houden ook de rest van je leven problemen geven. Een abortus is niet niets maar denk aan wat je dit kind kan bieden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent de eerste niet en hoop niet de laatste die zwanger is , ik kan je niet raden wel zeggen wat al gezegd er zijn wel altijd mogelijkheden , niet altijd ideaal. Maar een kind je heeft vooral liefde en aandacht nodig , en ach de rest komt niet helemaal van zelf maar je zal jullie zullen je weg wel vinden . Maar dat eerste moet je willen en kunnen geven dan komt de weg van zelf . Ik kabwel allerlei voorbeelden geven waar het allemaal toch goed uitpakte studeren en een kind . Maar ook meisjes (vrouwen) die andere keuzes hebben gemaakt en die daar ook content mee zijn . In ieder geval wat je ook beslist ! Laat je niet door angst leiden ja dat is makkelijk zeggen voor mij sorry ik zit niet in de stress vh moment . Sterkte En wijsheid .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kapperkort: ik wed dat veel van die voorbeelden wel gesteund werden door de ouders of daar in ieder geval mochten wonen....

Antwoorden (5)

Ga praten met je huisarts, Hij heeft adressen van instanties die je kunnen helpen dingen op een rijtje te zetten.Je bent de eerste niet die dit overkomt, dus maak gebruik van de ervaring van anderen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben al bij de fiom geweest, een landelijke organisatie die helpt bij dit soort problemen. Daar heb ik mijn vraag over het financiele aspect gesteld, maar die vrouw wist het ook niet.
anneliez
11 jaar geleden
Verder zoeken,probeer humanitas eens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt omdat dergelijke uitkeringen via de gemeente lopen, daar wordt ook gekeken naar kinderopvang, studie ed, Dit wordt per geval bekeken wat de mogelijkheden zijn. Er valt dus niet een duidelijk antwoord op te geven. Maar oplossingen zijn er altijd.
Zoek hulp, begin bij je huisarts, die kan je doorverwijzen naar oa maatschappelijkwerk. Dit zijn te zware beslissingen om alleen te nemen en je moet duidelijk hebben wat jouw mogelijkheden zijn.
Maandag naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh dat klopt allang niet meer, ik woon in Nederland nu.
Waar een wil is, is een weg.
Als jij op jezelf gaat wonen , zijn er verschillende regelingen via de gemeente die er voor zorgen dat jij kunt studeren (of werken), en kun je opvang regelen voor je kindje. Dat gaat naar inkomen, dus kost je NOOIT meer dan je kunt opbrengen.

Het zal zwaar zijn, maar het is zeker mogelijk, en al met vier jaar gaat je kindje eigenlijk hele dagen naar school, en krijg je meer armslag. Maar dan moet je het ECHT willen en er vol voor gaan, anders doe je jezelf maar vooral ook je kindje tekort.

Dat is dus niet wat je tegen zou moeten houden in je beslissing. Veel en veel belangrijker is of je de tijd en aandacht voor je kind kunt opbrengen, het kunt opvoeden en verzorgen, je eigen pretjes grotendeels aan de kant kunt schuiven en je kind voor alles laten gaan. En dat zal in je eentje om de duvel niet meevallen. Een netwerk om je heen van mensen - ouders, vriendinnen, andere jonge moeders- die je kunnen steunen is dan ook absoluut noodzaak.

Je vermeld tussen neus en lippen dat 'de vader niet in beeld' is , alsof dat een onbelangrijk derail is. Maar uiteindelijk was hij er op het moment supreme natuurlijk WEL bij, en heeft daarmee ook de (financiele) verantwoordelijkheid voor het kind, of hij (of jij) dat nu leuk vindt of niet. En puntje bij paaltje heeft het kind ook gewoon RECHT op een vader.

Hoe dan ook, GELD is niet het issue; dat is maar een detail of sluitstuk als de rest in orde is. Ik denk dat je het best contact kunt opnemen met de FIOM, een organisatie voor hulp en advies aan zwangere meisjes, die alle mogelijke opties met je kunnen bespreken, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen. Want het is natuurlijk niet zomaar iets; het is een keuze oor je HELE leven, en, belangrijker, dat van je kindje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, Marleen. Ik ben al naar de FIOM geweest, waar ik een gesprek heb gehad over wat ik wil. Dat was wel een goed gesprek, maar na één middag ben je er niet uit natuurlijk. De opvoeding van een kindje wil ik absoluut niet onderschatten. Ik ben zelf niet ik zo'n hele stabiele situatie opgegroeid dus ik weet wat het met je kan doen. Ook weet ik dat vooral de eerste drie jaren basaal zijn voor de rest van je leven en een emotioneel afwezige moeder ervoor kan zorgen dat het kind er later (ernstige) problemen van kan krijgen. Dat de vader niet in beeld is, is natuurlijk wel heel erg. De reden dat ik dat hier 'tussen neus en lippen door zeg' is dat ik deze vraag uitsluitend wilde richten op het financiele aspect. De vader is mijn vriend maar die behandelt mij door de zwangerschap op een hele nare manier, waardoor ik het niet zie zitten om met hem verder te gaan. Hij wil ook dat ik zo snel mogelijk abortus pleeg. Dat neemt niet weg dat als ik toch besluit het kind te houden, ik het nooit de omgang met zijn/haar vader zou verbieden. Al met al besef ik dat dit een nogal benarde is. Een kind dat geboren wordt bij zo'n jonge alleenstaande moeder. En een vader dat het eigenlijk niet wil. Dat gaat een kind voelen. Ik wordt al verdrietig als ik eraan denk. Al wat ik een kind wil bieden is een gelukkig leven. Misschien is een abortus wel beter, denk ik rationeel. Maar ik vind het vreselijk moeilijk om afstand te doen van mijn ongeboren kind. Ik weet niet of ik dat wil.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Lotte, Ik wil je sterkte wensen met wat je ook beslist, je denkt er goed over na en zoals al gezegd, zou het financiele aspect niet de doorslag moeten geven. In mijn naaste familie, een soort gelijk situatie. Alleenstaand moeder, studie en werk, kind heeft een chronische ziekte, geen vetpot maar wel liefde in overvloed! Het kan dus en aan de andere kant zou ik het ook heel goed snappen als je een andere keuze maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kim, om luiers pleeg je geen abortus. Er is ook nog zoiets als katoenen luiers.
Ik snap dat het je om de financien gaat maar luiers is dan een beetje raar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kmjansen : ja hoor, ik weet PRECIES hoeveel luiers een baby nodig heeft : een stuk of 20. Plus af en toe een doosje inlegdoekjes en een wasmachine. En die kun je als de nood aan de man is zelfs van iedereen gratis krijgen of voor een prikkie tweedehands op de kop tikken Bij mij zijn ze zelfs 2 kinderen meegegaan. (En daarna nog jaren en jaren als theedoek). Als ik voor twee babies in totaal 6 pakken luiers heb gekocht, is het veel. (En dat was puur uit gemakzucht, niet uit noodzaak). Sorry, maar als je een abortus overweegt omdat je LUIERS te duur vind, dan ben je er inderdaad nog LANG niet aan toe moeder te worden. Een baby KAN een fortuin kosten, maar dat HOEFT niet. Vrijwel alle spullen die je "echt" nodig hebt kun je gratis of bijna gratis krijgen, en alle overbodige luxe ook. Mijn kinderwagen en buggy kwamen van het grof vuil, mijn maxi cosi van de rommelmarkt, met kleren wordt je zo ongeveer doodgegooid als mensen weten dat je die nodig hebt, babyhapjes kookte, maakte en maalde ik zelf, badderen gaat uitstekend in de wastafel.....je kunt echt zo ongeveer OVERAL op besparen. Niets is zo belachelijk als het fortuin dat sommige mensen - ook zij die het eigenlijk niet kunnen betalen - uitgeven aan spullen die je maar heel kort nodig hebt en die wel vijf of zes babies meekunnen en dus ruimschoots voor handen zijn. Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Het kind weet niet of het in een wieg van 500 euro ligt, of in een opgeleukte gestoffeerde wasmand.
Het is een hele lastige situatie en het zal heel moeilijk gaan worden.je hebt geen geld en geen woning . ga met iemand praten zoals eerder werd gezegd en daarbij hoef je geen abortus te doen ,je kan ook kiezen voor adoptie er zijn veel stellen die een kind willen en niet kunnen krijgen , dat lijkt mij een betere optie dan abortus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst zou ik via rechtsbijstandsverzekering navragen wat het kost om de vader een zwangerschapstest te laten doen, hem er tenminste toe te verplichten want jij hebt recht op alimentatie als je kind er is. Hiermee kan jij samen met kinderbijslag financieel je kind voor het grootste deel onderhouden. Je kan vast beginnen naar het zoeken van een baan. Mogelijk heb je tegen de tijd dat het kind er (bijna) is recht op een bijstandsuitkering als jij nog geen baan hebt. Je kan je vast inscheijven voor een eigen woonruimte, mocht je er een toegewezen krijgen hoef je pas bewijs van inkomsten te tonen.

Mocht dit laatste niet lukken, (de woonruimte) kun je altijd met je ouders overleggen bij hun te blijven tot je eigen inkomsten en woonruimte hebt in ruil voor kostgeld. Ze zijn waarschijnlijk niet te beroerd jij tot die tijd even te helpen.

Succes

Toegevoegd na 3 uur:
http://www.cjg.groningen.nl/zwanger/voorbereiding-kraamtijd/erkenning-van-het-kind/vaderschapstest

http://echtscheidings.punt.nl/content/2006/06/ontkenning-van-vaderschap
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist niet dat je als vrouw mag besluiten om geen abortus te nemen en vervolgens wel de biologische vader kaal mag plukken. Waar haal jij die wijsheid vandaan? Een vrouw mag een abortus doen en een man mag weigeren het kind te erkennen en ervoor te betalen dacht ik zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kaal plukken is wat anders dan alimentatie betalen. Waarom zou een man een vrouw mogen zwanger maken en haar er tenslotte alleen voor op laten draaien, zowel financieel als emotioneel. Een idee hoe vreselijk het is een kind te verliezen? Of het speelgoed is wat je stuk maakt of af staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom mag een vrouw kiezen om geen abortus te doen terwijl de vader dat wil? Dat mag, maar dan moet ze niets meer van die vader willen financieel. Je kunt niet beide hebben! Verder MAAKT een man een vrouw niet zwanger, dat doen ze toch echt samen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies en daarom draait de man er ook maar voor op. Trouwens, er zijn uitzonderingen, als de seks vrijwillig is van beide kanten is de zwangerschap ook verantwoording voor beiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de man hoeft nergens voor op te draaien. Het is de keuze van de vrouw om de baby te houden maar de man verplichten te betalen is dan volgens mij uit den boze: kom eens met een wettekst dan kun je mij overtuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoeld maar het moet niet zo zijn dat de vrouw alleen moet opdraaien voor een kind financieel terwijl beiden dit hebben verwekt? En dat alleen maar omdat zij het niet weg wil laten halen terwijl de man dit juist wel wil? Elke vrouw is baas over eigen buik, wilde hij geen kinderen dan had hij niet aan seks moeten doen. Iedereen die voorlichting heeft gehad weet dat er hiervan kindjes kunnen komen. Abortus is niet eventjes weghalen alleen hoor, je laat een foetus doormaken in je buik wat een kind had kunnen worden. Daarvoor heb je als vrouw even de tijd nodig om erover na te denken, een vrouw hecht nu eenmaal sneller aan het kind in haar dan een man..... Bovendien zal je je altijd af blijven vragen wat het had geworden, emotioneel gezien is dat een hele zware beslissing die je neemt, een aanslag op je emoties, daar moet niet te gemakkelijk over gesproken worden. Het wordt zelfs nog zwaarder als het na die abortus zelfs nooit meer zal lukken, een zwangerschap. Spijt is vreselijk.