mag je na het slikken van de morning after pil gewoon je normale pil doorslikken?

ik heb seks gehad met mijn vriendin, die zo juist is overgestapt op een andere pil. ze moet vandaag de eerste slikken maar heeft de verkeerde geslikt
we hebben al onveilig seks gehad voor het nemen van de pil. ik ben niet in haar klaar gekomen maar toch vind ik t risico op een voorvocht geval te groot. dus mn vragen zijn:

is het verstandig een morning after pil te nemen in dit geval?
kan je de normale pil doorslikken na het nemen van de pil zonder bijwerkingen?
wanneer bied de normale pil weer zijn bescherming?

goede antwoorden zouden echt enorm helpen!

BVD

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat je dit beter bij een arts kunt informeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mischien wel maar ik denk als iemand hier een heldere reactie op kan geven hebben we iig wat basis informatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou enorm helpen als je zou zeggen welk merk pil ze slikt ; er zijn een paar merken die uitzonderingen op de regel zijn, bij de rest van de merken is er niet zoiets mogelijk als 'de verkeerde pil'.
Amadea
11 jaar geleden
Het zou een pil uit de 'stopweek' kunnen zijn, een witte pil in plaats van een roze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van iets dergelijks ga ik ook uit, maar je hebt ook nog driefasenpillen en tweefasenpillen ; het merk weten is dus geen overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kan ik op de bijsluiter googelen en daar staat het ongetwijfeld in. Vraagsteller krijgt dat in zijn / haar / hun zenuwen blijkbaar niet meer voor elkaar ;)
Amadea
11 jaar geleden
Raar eigenlijk: zij hebben dat papier in het doosje zitten. Maar wij moeten er op internet naar zoeken om antwoord te geven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsja, cést la GVie he ? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke keer komen er vragen over het al dan niet geslikt hebben van de pil... Er bestaat ook nog zoiets als de prikpil of een implanon staafje. De laatste wordt onder de huid ingespoten en werkt 4 jaar... Dus vier jaar niet meer nadenken of je wel of niet de pil hebt ingenomen... Ik vind het verrekte handig!

Antwoorden (1)

"De verkeerde pil" begrijp ik niet zo goed ; elke (normale) pil heeft min of meer dezelfde samenstelling, zelfs al verschilt het merk. Je kunt dus probleemloos na een stopweek overstappen van de ene pil op de andere. Kijk even op het doosje van beide pillen of de verschillen erg groot zijn, zonee, dan is er niks aan de hand.

Als ze een driefasenpil slikt , kun je het best even overleggen met de huisarts of gynaecoloog die deze heeft voorgeschreven. Dat is een vrij ingewikkeld samenspel van verschillende hormoondoseringen, en eerlijk gezegd weet ik niet welk effect het heeft als je de verschillende fasen door elkaar haalt. Wellicht is het niet de meest geschikte pil voor haar.

Ook zijn er pillen waarbij je in de "stopweek" niet stopt, maar 'loze' pillen slikt (om het 'slikritme' er in te houden) en in dat geval zou het betekenen dat ze een dag 'geen pil' heeft gehad. Niet meteen een heel groot risico, maar ook niet volledig risicoloos.

Voor alle zekerheid kun je natuurlijk altijd een morning-afterpil nemen, maar dat is wel een hele stoot hormonen, en niet bedoeld als snoepgoed of regelmatig voorbehoedsmiddel.

De normale pil biedt zijn bescherming vanaf de allereerste pil, mits daarmee is begonnen tijdens het begin van de laatste menstruatie meteen na de stopweek na de vorige pil. Wanneer ze dus niet meer dan 7 dagen 'pilloos' is geweest, is ze gewoon beschermd tegen zwangerschap.