Kun je een tweeling krijgen waarvan het ene kind het syndroom van Down heeft en de ander ''normaal'' is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Bij eeneiige tweelingen is die kans is uitermate klein, omdat de oorzaak in de meeste gevalen bij de geslachtscellen ligt. Echter, ongeveer 1% van de gevallen van Down is het gevolg van een probleem met de celdeling in het embryo. Dat betekent dat dat dus kan gebeuren bij een eeneiige tweeling, bij één van de twee embryo's. Het embryo ontwikkelt dan een mozaïcisme voor chromosoom 21.
De kans dat het gebeurt bij twee-eiige tweelingen is dus groter.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad! +

Andere antwoorden (1)

Bij eeneiige tweelingen kan dat niet. Daarvan zullen beide kinderen downsyndroom hebben. Bij twee eiige tweelingen kan dat wel.