wat kunnen de gevolgen zijn voor een zwangerschap tijdens gebruik van lexapro?

Er staat in de bijsluiter dat het niet gebruikt mag worden tijdens zwangerschap. Maar voor wie zijn de gevolgen? Moeder of kind? En wat kan er mis gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Als je de risico’s en voordelen hebt besproken met jouw arts, dan zou je eventueel wel een zwangerschap tijdens het gebruik van Lexapro kunnen meemaken.
Tijdens de laatste drie maanden van de zwangerschap kan de baby dan namelijk de volgende symptomen ontwikkelen: ademhalingsproblemen, blauwe verkleuring van de huid, toevallen, temperatuursinstabiliteit (veranderlijke lichaamstemperatuur), voedingsproblemen, braken, verlaagd suikergehalte in het bloed, gespannen of zeer slappe spieren, levendige reflexen, trillen, nervositeit, geïrriteerdheid, slaapzucht (lethargie), voortdurend huilen, slaperigheid, of moeilijkheden met slapen.
Als het kindje geboren is en een of meer van deze verschijnselen vertoont, moet je onmiddellijk contact opnemen met jouw arts.
Lexapro mag nooit abrupt gestopt worden als je het tijdens de zwangerschap gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook moet je het geven van borstvoeding hebben besproken met je arts. Gebruik geen Lexapro tenzij je de risico’s en voordelen met hem of haar hebt besproken.
Amadea
11 jaar geleden
De gevolgen zijn voor het kind, niet voor de moeder. En de effecten zijn te weinig bekend, dat is de reden dat het wordt ontraden. Het officiële advies is trouwens niet om gebruik tijdens de zwangerschap te ontraden, maar om het alleen op strikte indicatie te gebruiken. Dat is in zoverre een verschil dat het verantwoord wordt geacht om in hele speciale gevallen, wanneer stoppen met de medicatie een gevaar voor moeder en dus ook kind zou zijn en waarbij er geen andere behandeling (ook geen andere medicatie) voldoende werkt, dat dan onder strikte begeleiding van een arts het middel eventueel wél gebruikt kan worden tijdens de zwangerschap.

Er zijn in onderzoeken tot nu toe te weinig gegevens om te kunnen beoordelen of bij de mens er een negatief effect is op het ongeboren leven bij het gebruik van dit middel tijdens de zwangerschap. Bij dieren zijn er bij gebruik van hoge doseringen wel schadelijke effecten waargenomen. Bij gebruik tijdens het laatste deel van de zwangerschap en tot aan de bevalling zijn bij de pasgeboren kinderen effecten gezien die lijken op serotonerge effecten (dus zeg maar de bijwerkingen zoals die bij volwassenen gezien worden bij antidepressiva) en ontwenningsverschijnselen. Ook is het risico op PPHN verhoogd, dat is een aandoening waarbij de ademhaling van een pasgeboren baby niet goed op gang komt doordat de bloedcirculatie en zuurstofinname zich niet goed aanpast aan de situatie buiten de baarmoeder. Dat is gelukkig heel zeldzaam, en hoewel het risico bij het gebruik van SSRI's wel verhoogd is, blijft het ook mét SSRI's nog steeds erg zeldzaam.

Het geven van borstvoeding tijdens het gebruik van dit middel wordt trouwens wél echt ontraden. Tijdens de zwangerschap dus op strikte indicatie, wat zoveel wil zeggen als: "veel liever niet, maar als het niet anders kan, dan kan het verantwoord zijn om het wél te gebruiken". Natuurlijk is het beter als je kunt afbouwen vóórdat je zwanger wordt, maar voor een klein percentage vrouwen gaat dat gewoon niet, en kan het zelfs veel slechter zijn - óók voor het kind - om het risico te lopen op een crisis tijdens of vlak na (denk aan het risico op postnatale depressie) de zwangerschap.

Vrouwen met psychiatrische problemen die graag zwanger willen worden, kunnen het beste terecht bij één van de zogenaamde 'pop-poli's'. POP staat voor psychiatrie-obstetrie-pediatrie, en hier vind je gewoon de beste specialisten op het gebied van de combinatie van psychiatrische klachten en zwangerschap.