Hoe bereken je de cyclus als je aan de pil bent?

De gemiddelde cylcus duurt zo'n 28 daqen.
Ik ben aan de anticonceptie pil en slik die dus 21 dagen, en 7 dagen niet. Is mijn cyclus dus 21 dagen?

Hoe kan ik dit berekenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
36.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Dan heb je geen echte cyclus meer, want je word niet meer ongesteld. Alleen onttrekkingsbloeding.
Amadea
11 jaar geleden
Die cyclus wordt bepaald door de eisprong, maar als je de pil slikt vindt er geen eisprong plaats. Jij hebt een kunstmatige cyclus van 28 dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar om te weten te komen of ik kans heb op zwangerschap, moet ik mijn cyclus invullen in een tabel. Wat moet ik hier invullen?
Het gemiddelde van 28 dagen, of 21? Ik slik de pil wel heel onregelmatig de laatste tijd.
De ene keer slik ik het door, en dan weer niet..
Heel dom en stom ik weet het. Maar hoe kom ik mijn cyclus te weten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, bedankt voor het antwoord.
Geld dit ook als ik de laatste 2 maanden de pil haast niet heb geslikt, maar enkele dagen ervan? Ik heb namelijk onveilig gevreeën, maar ga morgen een morning after pil halen.
Dus via mijn cylcus kon ik een beetje inschatten wanneer de innesteling plaats zou vinden.
Amadea
11 jaar geleden
Je cyclus kom je pas te weten nadat je een tijd helemaal geen pil slikt. Of je de stopweek wel of niet overslaat maakt niet uit. Als je elke dag de pil slikt is er in principe geen kans op zwangerschap.
Ritsuka
11 jaar geleden
Als je de pil onregelmatig slikt kun je beter helemaal stoppen, dan werkt hij dus niet meer goed. 2 maanden niet slikken en een paar dagen wel heeft totaal geen effect, de pil werkt pas als je minstens een maand elke dag de pil slikt (of gelijk, als je op de eerste dag van je menstruatie bent begonnen).
Stop maar met die berekening dingen, is nu totaal niet betrouwbaar, je lichaam kan van slag zijn door die halfslachtige pogingen om de pil te nemen. Haal gewoon een morning-after pil, en zorg voor de volgende keer voor een ander voorbehoedsmiddel. Blijkbaar is de pil niet voor jou.

Antwoorden (2)

De cyclus verschilt van vrouw tot vrouw. De een heeft een cyclus van 26 dagen, de ander een cyclus van 30 dagen. De cyclus is een volgorde van veranderingen in je lichaam: het begint bij het opbouwen van je baarmoeder. na ongeveer (gemiddeld) 13 dagen krijg je een eisprong, dat duurt zo'n anderhalf tot 2 dagen, en in die dagen ben je dus vruchtbaar. Daarna sterft het eitje af en wordt samen met de opgebouwde baarmoeder afgebroken. Dit afbreken is je menstruatie. En vanaf het opbouwen van de baarmoeder tot de laatste menstruatiedag is dus je cyclus. Dus eigenlijk vanaf de eerste tot de laatste menstruatiedag.

Als je de pil slikt wordt je niet meer echt ongesteld omdat je geen eisprong hebt en je baarmoeder zich niet meer afbreekt, omdat de pil je lichaam in feite laat denken dat je zwanger bent. Je cyclus berekenen wanneer je aan de pil bent zal dus niet lukken, omdat alles kunstmatig is. Je zult een paar maanden de pil niet moeten slikken om het precies te weten. Maar als je het dan toch wilt invullen moet je gewoon uitgaan van het gemiddelde, wat 28 dagen is. in feite is dit ongeveer ook zo als je regelmatig de pil slikt. je menstruatie (kunstmatig of niet) hoort ook bij je cyclus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh en dat van de ene keer wel doorslikken en de andere keer niet maakt echt niet uit. Het is wel belangrijk om de pil elke dag te slikken, anders is hij niet veilig. Dus als je op maandag de pil om 10 uur 's avonds neemt, heb je dinsdag tot maximaal 12 uur daarna om de pil in te nemen, voor hij onveilig wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk heel gemakkelijk. Een cyclus is het aantal dagen tussen 2 menstruaties. Dus dag 1 is de eerste dag van je menstruatie en dan tellen tot je weer ongesteld bent. Het maakt dus niet uit op welke dag in je stop week je ongesteld word. Gewoon tellen.