Wat gebeurt er als je heel erg moet hyperventileren tijdens de bevalling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vrouw van mijn neef raakte tijdens de bevalling door de pijn zo in paniek dat ze een zware hyperventilatie aanval kreeg,ze heeft toen een ruggenprik gekregen.
Ik weet niet of de arts dat besloot of zij zelf,maar mijn tante vertelde dat ze blij was dat het zo werd opgelost.
Bij haar volgende bevalling liet ze van tevoren weten dat ze weer een ruggenprik wilde en dat is ook gebeurd.

Het beste antwoord

Dan wordt je gecoached om zo rustig mogelijk adem te halen en vooral uit te ademen. Voor dat soort technieken is zwangerschapsgymnastiek uiteindelijk ook bedoeld.

Wordt het echt een hyperventilatie-aanval, dan weten de verloskundigen ook wel hoe daarmee om te gaan. Ben je bekent met (regelmatige) hyperventilatie, dan is het vermoedelijk altijd verstandig te kiezen voor een ziekenhuisbevallig. (Als je die keus nog hebt, natuurlijk).

Toegevoegd na 20 seconden:
Bespreek het dan ook vooral tevoren met je verloskundige of gynaecoloog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan zal de verloskundige danwel de verpleging (ziekenhuis) je een zakje geven om in te ademen denk ik, plus je toespreken om rustiger te worden. Daar word je goed in begeleid. Maar je bent zo bezig met de bevalling, zo geconcentreerd en gefocust, dat het waarschijnlijk niet zal gebeuren.
Ik ben zelf bekend met hyperventileren en was daar ook bang voor tijdens de bevalling. Maar daar is geen seconde sprake van geweest!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zal je verloskundige / kraamhulp / partner je als een drilsergeant helpen goed in- en uit te ademen, dat is nodig omdat je je anders niet goed kunt concentreren op de weeën. Het is mij bijna overkomen toen ik een weeënstorm had, en de verpleegkundige heeft me er overheen geholpen. Als je zelf nog voldoende bij je positieven bent: naar je onderbuik toe ademen, dan ga je dieper en vermijd je het hyperventilatie-ademen. Probeer van tevoren met je partner te oefenen met ademen.