Waarom doen ze pas bij 39 weken zwangerschap een geplande keizersnee terwijl je bij 37 weken al wel veilig via de natuurlijke manier mag bevallen?

"Omdat ik eerder een keizersnee heb gehad en de baby die ik nu verwacht behoorlijk aan de grote kant is, zal helemaal 100% natuurlijk bevallen niet lukken. Vanaf 37 weken willen ze wel proberen te gaan inleiden zodat het nog enigszins mogelijk is om het zelf te proberen, maar ivm gevaar voor het uit scheuren van het litteken weefsel dat is veroorzaakt door de keizersnee zou een eventuele 2 e keizersnee pas met 39 weken gedaan worden. Waarom willen ze daar mee wachten tot week 39 als met 37 weken een baby ook al veilig geboren kan worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Het is beter voor de gezondheid van het kindje. Met 39 weken is het rijper voor de geboorte dan met 37 weken. Er is dan grotere kans op 'opstartproblemen'.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom starten ze dan bij 37 weken wel met inleiden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat gewoon bevallen altijd veiliger is voor moeder en kind en dit kind waarschijnlijk te groot wordt om in te leiden met 39 wk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij inleiden begint het lichaam ook allerlei stofjes af te geven die er voor zorgen dat de longen nog verder afrijpen tijdens de bevalling, terwijl een keizersnee echt 'pats boem snijden' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel: weet je dat zeker? Er is iets speciaals om longen te laten rijpen maar dat wordt gegeven bij een dreigende vroeggeboorte, dat doe je niet bij 37 wk en ik vraag me ook af of dat nog wel nodig is, bij dat aantal weken moeten de longen wel rijp zijn en in een paar uur zie ik weinig longen rijpen (als je gaat inleiden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn geval zou de baby inderdaad bij 39 weken al te groot zijn om de geboorte nog via een inleiding op de *natuurlijke* manier te laten verlopen, maar ook in het algemeen geld het dat ze een geplande keizersnee pas uitvoeren rond de 39 e week maar een inleiding al vanaf 37 weken. Stel( niet dat ik die keus krijg maar stel) ik mag kiezen tussen ingeleid worden met 37 weken of een keizersnee met 39 weken. Dan kan ik maar kiezen uit die beidde opties, want kiezen voor een keizersnee met 37 weken kan niet. En dat terwijl de baby toch al helemaal af is ook zijn de longen al rijp genoeg. ( Als met 37 weken een baby niet klaar zou zijn om geboren te worden dan zouden ze lijkt mij ook niet inleiden)
Dus vandaar dat ik me afvraag waar om inleiden dan al wel gedaan word en een keizersnee nog niet. Als ie af is dan is ie toch af? En maakt het toch niet uit op welke manier ie er uit komt ALS ie er maar uit komt. Zo denk ik, maar ik denk dat kennelijk wel verkeerd anders was die optie er namelijk wel geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een gewone bevalling is gewoon veiliger voor moeder en kind tenzij er dus zoveel onveiligheid is dat een ks beter is. Ik zou niet weten waarom je een ks met 37 wk zou willen overigens als dat niet hoeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal eens met Pelle!
liever een natuurlijke bevalling (dat is altijd veiliger dan een keizersnede), maar dat kan bij jou blijkbaar alleen maar veilig met 37 weken (langer wachten geeft weer andere risico's).
na die 37 weken is inleiden niet meer veiliger dan een keizersnede, dus gaan ze als optie 2 voor een keizersnede (die weer beter is voor het kindje bij 39 weken, dan bij 37 weken, door bovengenoemde redenen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en een plus voor amadea!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het ziekenhuis zijn ze bang dat het litteken scheurt, en dan niet het litteken op mijn onderbuik, maar het litteken,op de baarmoeder, dat kan namelijk gebeuren met een inleiding.Omdat een inleiding behoorlijk veel druk kan geven. Maar ik ben dan weer bang dat met 39 weken de baby zowat in gevaar komt wegens te weinig ruimte. Beidde opties lijken me dus niet veilig. Zowel een inleiding niet ivm,gevaar voor scheurend litteken als keizersnee pas met 39 weken niet ,gezien de grote van de baby. Ik hou met allebei rekening namelijk.En beidde zie ik eigenlijk niet echt zitten Dat spookt me de hele dag door t hoofd. Wacht ik tot 39 weken of langer weet ik zeker dat het niet meer wat word. Maar ga ik voor het inleiden dan loop ik ook tegen allerlei dingen aan die niet veilig zijn( scheuren van t litteken en alsnog het risico moeten lopen dat het niet wat word en alsnog een keizersnee moeten ondergaan) En daar zit ik ook niet op te wachten. pfff moeilijk,moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sarakim, je komt wel met steeds meer informatie. Ik heb ook een ks gehad ivm stuitligging bij de eerste, de tweede was ook groot (9 pond) maar kwam er na 3 persweeën uit. Een kind wordt de laatste weken wel dikker maar dat hoofd wordt nou niet zoveel groter meer. Verder weten ze het bij jou en controleren ze jou erop, als er maar iets twijfel is zullen ze de baby halen maar de baby moet wel heel groot zijn wil het niet meer veilig zijn in de baarmoeder als je toch al een ks gaat doen. Heb je zwangerschapsdiabetes ofzo omdat de baby zo groot is? Heb nu maar gewoon vertrouwen in je gynaecoloog en vraag hem/haar alles wat je wilt weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suiker gehalte en bloeddruk waren wel wat hoog ja en het zit waarschijnlijk ook deels in de genen want ondanks dat ik zelf niet echt fors en groot ben is mijn schoonfamilie dat juist wel. Ben nu 35 weken en de baby kwam bij 33 weken na een meting via een echo qua grootte en gewicht al overeen met 40 en halve week zwangerschap. Maar 35 weken is eigenlijk nog te vroeg ook al is ie nu al goed qua gewicht. Misschien moet ik ook niet zo hyper doen. Maar t blijft toch in mijn hoofd spoken. t Liefst had ik natuurlijk gehad dat ie gewoon normaal was qua grootte en gewoon met 40 weken geboren kon worden . Maar ja dat is nou eenmaal niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leg je angst ook voor aan je gyn, dan komt hij uiteindelijk misschien toch tot een andere conclusie, of hij kan je juist geruststellen.