Wat is precies een eisprongbloeding?

Een paar jaar geleden begon ik bruin bloed te verliezen tussen mijn menstruaties door. Het bloedverlies hield 1 tot 3 dagen aan en na de zoveelste keer, ben ik bezorgd na de huisarts gegaan. Deze benoemde het als een eisprongbloeding en niks ernstigs. Nu probeer ik zwanger te raken en vroeg mij af wat het nu precies is. En of de bloeding voor of na de eisprong plaatsvindt? MVG

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28.2K

Antwoorden (3)

Ik zou je aanraden om contact op te nemen met een gynacoloog, voor controle en meer info, zeker omdat je ook zwanger wilt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een eisprongbloeding kun je krijgen ná de eisprong.
dit komt door het "geweld" waarmee een eitje soms kan springen (bij mij kwam het omdat er telkens meerdere eitjes tegelijk sprongen). dit geeft dan een kleine bloeding en soms ook een wat stekende buikpijn aan één of beide kanten.
het bloed dat je verliest is al oud bloed, omdat het al een hele weg heeft afgelegd.
veel vrouwen hebben dit en het kan absoluut geen kwaad.
het heeft ook niets te maken met je vruchtbaarheid.

ik hoop dat je wens snel in vervulling mag gaan! succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik hoop het ook ;) Wat ik bij mijn vraag beschreef is dat ik het een aantal jaren weet, maar niet de daadwerkelijke betekenis. Fijn dat je (ook uit ervaring) antwoord heb willen geven op mijn vraag.
De ovulatie (eisprong) is een proces dat zich rond de veertiende dag van de menstruatiecyclus voordoet. Er barst in de eierstok een rijpe follikel open. Door dit openbarsten komt uit de follikel een rijpe eicel vrij in de baarmoederholte. Wanneer tijdens de ovulatie een bloeding optreedt, is er sprake van een ovulatiebloeding. Een ovulatiebloeding is het gevolg van hormoonschommelingen rondom de ovulatie, en dan met name de plotselinge daling van het oestrogeengehalte. Een ovulatiebloeding wordt niet als afwijking beschouwd. Het gaat gepaard met wat rood bloedverlies of een bruinkleurige afscheiding op ongeveer de veertiende dag na de eerste dag van de laatste menstruatie.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat beter onderbouwd dan mijn antwoord. +