Hoeveel procent van de kinderen in Nederland zou uit een ongeplande zwangerschap geboren worden?

Dus niet ongewenst, maar ongepland, dus als het ware een ongelukje.
Ik vraag me dat af door verschillende 'voorvallen' in de familie. Is hier ooit een onderzoek naar gedaan of heeft iemand een idee? Ben daar wel benieuwd naar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Schiet mij nog maar is door een lek condoom;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij worden hierover geen statistieken bijgehouden. Wellicht is er een correlatie tussen de aantal uitgevoerde abortussen en de hoeveelheid ongewenste zwangerschappen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongepland bedoelde ik he, niet ongewenst, mh75.

Het beste antwoord

Dat zullen er meer zijn dan we denken! Je gaat niet elke keer met elkaar naar bed,met het idee: Nu gaan we even een kindje maken. Maar als het op een zwangerschap uitdraait,zal het kindje er niet minder welkom om zijn!
Ik gok op 40%.
Leuke nieuwe avatar trouwens,krijg nu al lekkere trek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt! Het zijn er denk ik ook veel meer dan we denken. Ik ken er zo al 6 uit de directe omgeving. Misschien dat veel mensen ook niet toegeven dat een kindje ongepland was... Bedankt voor je compliment over mijn avatar. Het waren heerlijke ijsjes :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er helaas niet veel antwoorden op gekregen, maar dit vond ik daarvan het waardevolste antwoord. Goed beargumenteerd en ik kan me er in vinden. Bedankt, Peter!

Andere antwoorden (3)

Het was in het verleden 100% niet gepland, het zal 0% worden heel ver in de toekomst en nu zit het percentage ergens daartussen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het tussen de 0 en de 100 lag, had ik zelf ook wel kunnen bedenken.
Niet echt een antwoord waar ik iets mee kan dus.
http://www.prenatalediagnose.be/nl/getpage.asp?i=20

Hier kun je alle gegevens vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongepland door de verwekker, of ongepland door beide partners? Want volgens mij zit daar ook nog heel wat verschil in. Ik denk dat er heel wat vrouwen zijn die geen zin hebben om het twijfelen van de partner af te wachten en "per ongeluk" de pil vergeten zijn. Dat zijn de ongeplande, maar meestal niet ongewenste zwangerschappen.
Wanneer je het hebt over ongepland, en ongewenst, dan heb ik veel meer nare situaties in mijn hoofd waarvan ik maar hoop dat er niet teveel van zijn.
Dus een hard percentage durf ik niet te geven, maar ik denk eigenlijk dat het best meevalt. Zo rond de 15% misschien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 15% slaat op de vrouwen, als ik je goed begrijp?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, op de kinderen die uit ongeplande zwangerschappen worden geboren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk je zo weinig?
Ik weet het natuurlijk niet, maar ik zou zeggen dat het veeeel hoger ligt. Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik toevallig heel veel mensen ken, waarbij dit van toepassing is.
Zou er nooit iets over uitgezocht zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe is dat uit te zoeken? Dan moet je als onderzoeker aan alle vrouwen gaan vragen of de zwangerschap wel gepland was? En, zoals ik al in mijn antwoord aangaf... gepland door wie? Beide ouders, of één daarvan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af of dat vaak zou voorkomen, dat vrouwen al voor iets kiezen als de man er nog niet klaar voor is. Naar mijn idee kies je samen voor een kindje en niet zelf. Doe je dat wel, dan moet je misschien aan je relatie gaan werken. Zoiets moet te bespreken zijn. Naar mijn idee komt dit dus niet vaak voor en gebeurt het eerder per ongeluk.