als je later een kind wilt en je bloedgroep is o negatief?

ik heb o negatief en later wil ik een kindje.
is er een risico met 0 negatief? ik heb begrepen dat o negatief de enigste bloedgroep is die voor ieder bloedgroep gebruikt kan worden.
en geeft het complicaties? iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
36.5K

Het beste antwoord

Bloedgroep o bevat geen antigenen waartegen jij antivirus hebt gevormd. Omdat jij resusnegatief bent, zul jij tegen resuspositief bloed antiresus aanmaken. Stel jouw kind heeft resuspositief bloed: er is meestal weinig aan de hand - het bloed wordt immers door de placenta gescheiden en jouw bloed komt niet in aanraking met het resuspositieve bloed. Maar als er scheurtjes in de placenta komen, komt jouw bloed wel in aanraking met het resusnegatieve bloed. Je maakt dan antiresus aan (primaire reactie). Dit heeft voor het eerste kind geen gevolgen, omdat jouw lichaam bij deze primaire reactie niet voldoende antiresus kan produceren. Meestal ontstaan deze scheurtjes trouwens bij de baring.
Bij een volgende zwangerschap kan er echter antiresus uit jouw bloed door de placenta heen in het bloed van het kind terecht komen en er kan hemolyse optreden (rode bloedcellen klonteren samen en gaan te gronde waardoor hemoglobine vrijkomt in het bloedplasma).
Dit is te voorkomen door bij de resusnegatieve moeder direct na de bevalling antiresus in te spuiten. De resusnegatieve bloedcellen worden dan afgebroken voordat de primaire reactie begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, en als de vader ook resusnegatief is, dan is er geen gevaar. Je kind zal dan ook negatief zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet mezelf even corrigeren op mijn de eerste zin: jij hebt bloedgroep o en hebt dus antistof gevormd tegen alle andere bloedgroepen. Ik weet niet hoe het met anti-a en anti-b zit tegen de baby met mogelijke bloedgroep a/b/ab. Nog nooit gehoord dat dit problemen kan opleveren.. Wilde gok: misschien kunnen deze antistoffen niet door de placenta heen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je uitgebreide antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha en antivirus moet zijn antistof XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh en in aanraking met het resuspositieve bloed... Vol kleine slordigheden sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laatste zin moet zijn: de resuspositieve bloedcellen worden afgebroken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
foutjes kan iedereen maken toch het is ook niet niks om een hele verhaal te typen haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondank de foutjes helder uitgelegd +

Andere antwoorden (3)

Nee hoor het is gewoon een bloedgroep ik heb ook
O negatief. dus daar is niets mis mee
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google maar eens op 'resuskindje'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niks mis met negatief bloed, zeker niet als je bloeddonor bent, ze 'willen' je graag. Maar voor vrouwen met een kinderwens zitten er wel nadelen aan.
zondag
12 jaar geleden
@Capthavoc ik moest erg lachen om jouw woordje -dus-.
Kristal
12 jaar geleden
Zondag: ik ook,
en dan vooral i.v.m. zwangerschap... ;-)))
Ik ben ook O neg en heb drie kinderen met positief bloed.

Vroeger , voor de jaren 60 uit de vorige eeuw, werden er nog wel eens zogenaamde rhesusbaby's geboren. Dit waren kinderen met een positieve rhesusfactor van een moeder met een negatieve rhesusfactor.

Wat er gebeurde is dat zodra er bloed van de baby in de bloedsomloop van de moeder kwam de moeder anti stoffen aan ging maken tegen dit 'vreemd'(die rhesusfactor) bloed. Bij een eerste zwangerschap had dit meestal geen tot weinig gevolgen, maar bij een volgende zwangerschap herkent het lichaam de vreemde factor en gaat gelijk beginnen met anti stoffen aanmaken en breekt hiermee het bloed van het kindje af.
Deze kinderen moesten na hun geboorte gelijk een algehele bloedtransfusie of werden helaas dood geboren.
Gelukkig heeft de wetenschap hier een oplossing voor gevonden.

Tijdens je zwangerschap zal je bloed extra gecontroleerd worden op eventuele anti stoffen

Verder zal er na de bevalling gelijk gekeken worden naar de rhesusfactor van de baby(bloedafname via de navelstreng), is die positief dan krijgt de moeder een zgn Anti D injectie.
Je bloed zal dan vrij zijn van antistofeen en bij een eventuele volgende zwangerschap niet sneller reageren op rhesus positief bloed.

Je moet ervan uitgaan dat de bloedsomloop van moeder en kind geheel gescheiden zijn, maar toch kan het, met name tijdens de bevalling voorkomen dat er wat bloed van de baby in de bloedsomloop van de moeder komt.
Daarom is het ook na het hebben van een miskraam belangrijk om contact op te nemen met je huisarts voor een anti D injectie.
het is een nogal ingewikkeld verhaal, hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

O de rol van de vader speelt hierbij ook een rol natuurlijk, maar daar gaan artsen en verloskundige niet mee aan de slag, omdat ze nooit voor 100% zeker weten dat de vader die jij aanwijst als verwekker, de echte vader is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tnx voor je antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zit me nu al af te vragen hoe het zal gaan over een paar jaar... ik weet echt niet welke bloedgroep mijn vriend heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@menneke, dat hoef je je niet af te vragen, daar hoef je je ook niet mee bezig te houden. Een zwangerschap en bevalling word begeleid door een gynaecoloog of verloskundige en die weten precies hoe ze dit moeten aanpakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helder uitgelegd. nog één aanvulling: tegenwoordig krijgt ieder zwangere die rhesus negatief is, al ín de zwangerschap een injectie en na de bevalling nog een keer, mits uit de test van het navelstrengbloed is gebleken dat de baby rhesus positief bloed heeft. ik zou gewoon een leuke vent uitkiezen en niet eerst vragen naar zijn bloedgroep, haha.
dit is tegenwoordig echt geen probleem meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wist ik idd niet Gonzo, ja mijn jongste is alweer 13 :) thnx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha gonzo ik heb al 3 jaar een leuke vent die ik al 20 jaar ken :).
We zien het over een paar jaar wel komt allemaal wel goed.
Nee hoor, geen probleem. Mijn moeder heeft ook O neg en zij heeft 5 kinderen en allemaal gezond.