Na hoeveel dagen is de pil (microgynon 30) weer betrouwbaar na het innemen van antibiotica (amoxicilline/clavulaanzuur) ?

Op vrijdag nam ik mijn eerste antibioticapil, deze heb ik netjes doorgeslikt tot donderdag aangezien ik hem een week in moest nemen. Op de vrijdag dat ik mijn eerste antibioticapil nam zat ik nog in de eerste week van mijn strip. In de week dat ik de kuur innam heb ik geen seks gehad, en 7 dagen daarna ook niet.

Aangezien ik dacht dat het na zeven dagen na de laatste antibioticapil weer veilig was om gemeenschap te hebben, hebben mijn vriend en ik na die zeven dagen seks gehad zonder condoom.

Ik ben nu toch een beetje bezorgd over zwangerschap aangezien ik op sommige sites heb gelezen dat je na de laatste amoxilline/clazulaanzuur-pil nog 14 dagen moet wachten voor je pil weer helemaal betrouwbaar is.

Weet iemand na hoeveel dagen de pil weer betrouwbaar is na de laatste antibioticapil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Oe! Ik vind dat moeilijk te beantwoorden! Zo ben ik namelijk zwanger geraakt! Bel morgen even je huisarts, dan weet je het zeker. Of de apotheek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De anticonceptiepil is iets minder betrouwbaar als je antibiotica gebruikt. Maak je dus ook weer niet al te veel zorgen als je geen diarree gehad hebt maar het is natuurlijk altijd beter om op safe te spelen. Het hangt er een beetje vanaf wanneer jullie precies seks hebben gehad. Vanaf drie dagen (vijf om helemaal zeker te zijn) vóór de eisprong tot een etmaal erna is een vrouw vruchtbaar. Die eisprong vindt tamelijk secuur twee weken voor de menstruatie plaats. Dat is natuurlijk ook niet 100% zeker maar je kunt hiermee toch een schatting maken. En verder zit er niet veel anders op dan afwachten en een test doen als je 2 weken over tijd bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vriendin van me is net oma geworden van een tweeling omdat dochterlief aan de antibiotica zat en de pil dus niet goed werkte...
de dokter zei tegen mij een week, maar dat is al een tijdje geleden en misschien dat dat ook per antibiotica nog scheelt, ik zou even de dokter bellen