Ik ben 8 weken zwanger en werk op een kinderdagverblijf. Daar heerst de 5de ziekte. ik wilde een bloedtest laten doen maar..

de HA vond het niet nodig omdat ze toch niet kunnen zien of ik de 5de ziekte al heb gehad..Ik vertrouw het niet echt want heb zelf veel gelezen dat ze het wel kunnen weten met een bloedtest..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je hebt recht op een second opinion, dus je kunt naar via je zorgverzekering een andere arts raadplegen. Maar wat jij gelezen hebt, is dat ook wetenschappelijk onderbouwd? Heb je daar een bron van? Dat kun jij ook vragen eerst aan je eigen arts, wat zijn/haar bron is voor die bewering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wie de HA is.
Is dat je huisarts?
Laat hem dan dit lezen.

Er is toch ook een bedrijfsarts, een arbo-arts?
Dan ga je daar naar toe!

Voor zwangeren die de ziekte nog niet doormaakten (dus nog geen antistoffen tegen het parvovirus hebben) kan de ziekte voor de foetus fataal zijn. In het eerste trimester bestaat een verhoogde kans op een miskraam.

Bij infecties van de foetus later in de zwangerschap kan zeer ernstige foetale bloedarmoede ontstaan (door remming van de bloedaanmaak) met groot risico op overlijden van het kind. Behandeling is mogelijk door het toedienen van een intra-uteriene transfusie.

Bij vermoeden op infectie tijdens de zwangerschap kan in het moederlijke bloed gecontroleerd worden of al immuniteit bestond of dat sprake is van een recente infectie.
In het laatste geval bestaat een indicatie om tot acht weken na begin van de infectie wekelijks echoscopisch onderzoek te doen gericht op kenmerken van foetale bloedarmoede. Bij vermoeden hierop vindt meestal direct verwijzing naar de afdeling verloskunde (prenatale diagnostiek en foetale behandeling) van een academisch ziekenhuis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vijfde_ziekte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog wat vroeg in de zwangerschap, maar je kan ook altijd een verloskundige bellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit antwoord is correct. juist in het eerste trimester KAN het gevaarlijk zijn. een bloedtest kan jou hopelijk geruststellen (vaak heb je in je jeugd dit virus al een keer opgelopen en heb je voldoende antistoffen).
ik wil er dus wel duidelijk bij vermelden dat de kans groot is dat er niks aan de hand is, maar ik snap je ongerustheid.