Hoe groot is de kans op baarmoederontsteking in het kraambed?

Ik vraag dit omdat ik bezig ben met een presentatie over baarmoederontsteking voor mijn klas in de opleiding kraamzorg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (3)

hoi,
Ik kreeg de 6de dag na de bevalling een baarmoederontsteking,arts zei toen dat dit vaker voor kwam bij vrouwen waarvan de bevalling snel was gegaan,en ook omdat mijn baarmoeder naar achteren was gekanteld.Schijnbaar blijft dan toch bloed/vruchtwater(restje) zitten,en waar dan een bacterie in kan groeien.
Mijn bevalling duurde,op natuurlijke wijze dus geen ingeleide of andere manier,van de eerste wee tot de geboorte anderhalf uur.
Ben toen opgenomen in ziekenhuis geweest,infuus gekregen,en 3 dagen daarna een curretage,kon niet eerder ivm mijn hoge koorts.
Hoop dat je er wat aan hebt,veel succes met je presentatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze tijd komt een baarmoeder ontsteking nauwelijks meer voor.De hygiëne en controles zijn tegenwoordig erg goed.Als de kraamvrouw zelf ook alert is en zorgt voor een goede hygiëne dan is de kans op een dergelijke erg klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb geprobeerd het op te zoeken op internet, maar ik kan geen cijfers vinden.
ik werk al 16 jaar in de kraamzorg en heb het nog nooit meegemaakt. dit zal te maken hebben met de goede hygiëne, maar ook met het feit dat bij de minste verdenking (lichte temp verhoging, buikpijn of ruikende lochia) er al snel antibiatica wordt voorgeschreven.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoel natuurlijk antibiotica!